|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم96/1/30: كوچك شدن سفره ايراني در سينما
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4929
شنبه يكم مهر ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 4802 30/1/96 > صفحه 12 (سينما) > متن
 
 


كوچك شدن سفره ايراني در سينما


نويسنده: ساناز قنبري

در فرهنگ ايراني از ديرباز سفره نمادي از خانواده اي گرم و محبت جاري بين اعضاي يک خانواده است و انگار هرچه سفره ها سنتي تر، خوش آب و رنگ تر و جمع و جورتر باشند، جمع اعضاي يک خانواده هم گرم تر و صميمي تر است. در سال هاي نه چندان دور کارگردانان مهمي مثل داريوش مهرجويي در مهمان مامان، ليلا، پري، سارا و...، علي رفيعي در فيلم هاي ماهي ها عاشق مي شوند و آقا يوسف، کامبوزيا پرتوي در فيلم کافه ترانزيت، ابوالقاسم طالبي در فيلم دست هاي خالي و... بر موضوع غذا و دور هم نشيني سر سفره در فيلم هايشان تاکيد مي کردند، اما سينماي امروز ديگر کمتر توجهي به اين دورهم نشيني و ايجاد فضايي صميمي بين اعضاي يک خانواده مي کند و انگار اين دورهم نشيني امروز ديگر خيلي دغدغه سينماگران ما نيست!
    درست است که اکنون همه چيزمان شده فضاي مجازي و مهماني هاي امروز در رستوران ها خلاصه شده و ديگر از آن جمع هاي گرم خانوادگي خبري نيست؛ اما بي ترديد يکي از راه هاي صميميت، حضور اعضاي خانواده بر سر سفره است. چراکه همين بر سر سفره نشستن و دور هم بودن بهترين زمان ممکن براي افراد يک خانواده را به وجود مي آورد که از حال هم باخبر شوند و به رفع مشکلات يکديگر بپردازند. نزديکي و دور هم بودن امروز ديگر نه تنها قديمي و کهنه نشده، بلکه حس امنيت و آرامش بسيار بالايي براي خانواده ايجاد مي کند و نمايش آن در قاب سينما قطعا در جامعه تاثيرگذار است و به بالاتر بردن فضاي همدلي و صميميت بين اعضاي يک خانواده کمک مي کند.
    
    سينما تابع جامعه است
    مصطفي رستگاري، فيلمنامه نويس آثاري چون «چهل سالگي»، «درياچه ماهي» و... در گفت وگو با جام جم بيان کرد: در نمايش صحنه هاي دورهمي در يک خانواده در سينما و تلويزيون (در گذشته بخصوص) تجربه هاي موفقي داشتيم. فيلم هاي آقاي مهرجويي يا سريال هايي مثل «خانه سبز» که امروز با وجود گذشت اين همه سال همچنان بازپخش مي شود از نمونه هاي بارز نمايش اين دورهمي هاست. تاثيرگذاري سکانس هاي اين فيلم ها البته تابع نگارش خوب و شخصيت پذيري دقيق کاراکترهاي آن است. چرا که نشان دادن يک خانواده بر سر سفره به خودي خود نمي تواند تضميني براي تحکيم بنيان هاي يک خانواده خوب باشد و اين موضوع برمي گردد به چارچوب داستان. ممکن است يک داستان درام خيلي قوي داشته باشد و اصلا چنين صحنه دورهمي هم نداشته باشد، اما با نمايش فداکاري يک بچه صميميت و محبت يک خانواده را به شايستگي نمايش دهد.
    نويسنده سريال «به دنيا بگوييد بايستد» خاطر نشان کرد: سينماي کنوني تابعي از ظرفيت رواني و فکري جامعه است.
    
    روابط موزاييکي درون خانواده
    دکتر امان الله قرايي مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه با تاکيد بر تاثيرپذيري جامعه از رسانه هاي ديداري و شنيداري به جام جم گفت: جاي تاسف دارد که نمايش اعضاي يک خانواده سر سفره شام يا ناهار در فيلم هاي سينمايي کمرنگ شده است.
    وي افزود: ما اکنون در جامعه شاهد روابطي به نام روابط موزاييکي درون خانواده هستيم. به اين معنا که مثلا موقع شام اعضاي يک خانواده هر کدام سرگرم کارهاي شخصي هر چند در درون خانه هستند و هيچ کدام نمي آيند سر سفره کنار هم بنشينند. در حال حاضر آمريکا بالاترين جامعه دنيا در دينداري است. از سال 1978 بحث کمرنگ شدن نقش خانواده در جامعه مطرح شد و به همين منظور غربي ها صدها فيلم ساختند که پيوند بين اعضاي خانواده را محکم کنند تا به تبع آن جامعه شان محکم بماند و پيشرفت کند، اما جامعه ما چه کرد؟ در فيلم هاي ما بيشتر به تنش و دعوا پرداخته مي شود و اين جهتگيري منفي است. از اين نکته نبايد غافل شد که فيلم ها و سريال ها بر جهت دهي ذهني افراد جامعه تاثير دارند.
    اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در جامعه ما روابط بين اعضاي يک خانواده کمرنگ شده و کارگردانان ما که در اين جامعه رشد کردند هم متاثر از اين فضا هستند. در فيلم هاي خارجي معمولا قبل از غذا خوردن دعا مي خوانند، اما در فيلم هاي ما نه تنها دعا يا شکرگزاري نمي کنند بلکه حتي سر يک سفره هم نمي نشينند. فيلم هاي ما روابط معنوي درون خانواده را مورد توجه قرار نمي دهد و اين موضوع روي جامعه تاثيرگذار است.
    
    سينما، آيينه جامعه
    اصغر هاشمي، کارگردان فيلم هايي چون «زير بام هاي شهر»، «روزهاي انتظار»، «مهريه بي بي» و... با بيان اين که جنس فيلم هاي کنوني تغيير کرده، گفت: به دليل شرايط اجتماعي و اقتصادي تحميل شده به ما، دورهم نشيني هم کم شده و به تبع اين تغييرات اجتماعي جنس فيلم ها هم تغيير کرده است. در دهه هاي 60 و 70 فضاي اجتماعي به گونه ديگري بود و بنابراين جنس فيلم ها هم فرق داشت. به هر حال سينما آيينه جامعه است.
    او خاطرنشان کرد: اکنون رويکرد فيلمسازهاي ما تابع جو عرضه و تقاضاست و شايد فيلم دورهمي ساختن در گيشه بيننده خاصي نداشته باشد ؛ چون خانواده ها جنس رويکردشان به سينما و نگاه کردن شان به فيلم عوض شده. اين تحولي است که در جامعه رخ داده و مقصر آن فيلمساز نيست. الان خانواده ها در کنار تفريح شان مي آيند و فيلم مي بينند و سليقه و ذائقه مخاطب تغيير کرده که بعضا اين تغييرات شايد هم چندان مثبت نباشد.
    
    سفره دوست داشتني مادر
    «سفره از صفاي ميزبان خرم مي شه، نه از مرصع پلو / حرمت زنيت مادرتون رو حفظ کنين / محمد ابراهيم، گوشت رو خيلي ريز نکن مادر، اون وقت مي گن خورشت شون فقط لپه داره و پياز داغ». اينها ديالوگ هاي آشناي فيلم «مادر» ساخته شادروان علي حاتمي است که بحق بايد او را برجسته ترين فيلمساز وابسته به آداب و سنن ايراني دانست. تمام شخصيت هاي اصلي فيلم هاي حاتمي يک ايراني تمام عيار هستند. آنها با صرف وقت ، حوصله و دقت فراوان به انجام نقاشي ايراني ، موسيقي ، خوشنويسي و حتي خورد و خوراک و پوشاک به سبک ايراني مي پردازند و در طول ماجراهاي خود نيز بارها در برابر غرب زدگي و وادادگي در برابر مظاهر فرهنگ ديگري مي ايستند.
    
    فيلم هاي اشتها برانگيز مهرجويي
    يکي از فيلمسازاني که پاي غذا و سفره را به سينماي ايران باز کرد، داريوش مهرجويي است. آثار مهرجويي اساسا اشتها را تحريک مي کند. سکانس به ياد ماندني کباب پختن در فيلم «اجاره نشين ها»، مراسم شله زردپزان در فيلم «ليلا» و سفره رنگارنگ «مهمان مامان»، سفره نذري در فيلم پري و. .. نشان مي دهد، مي توان به اين موضوع از اين زاويه پرداخت که درست وقتي سفره به ميان مي آيد که درگيري هاي و التهابات شخصيت هاي قصه احتياج به يک استراحتگاه دارند.
    
    دورهم نشيني شيرين «يک حبه قند»
    نگاه رضا ميرکريمي به غذا و سفره ايراني در فيلم «يه حبه قند» مثال بارزي از توجه او به اين مقوله است. رنگ ها، قاب هاي چشم نواز و فيلمبرداري زيبا در همان دقايق اوليه فيلم ذائقه بصري هر مخاطبي را به خود جذب مي کند. شما با ديدن اين فيلم به دوران کودکي مي رويد و ياد روزهايي مي افتيد که تمام فاميل در منزلي بزرگ تر دور هم بودند. در مجموع «يک حبه قند» تلاشي موفق براي زنده کردن روزهاي زيباي گذشته هاي دور است.
    کوچک شدن سفره ايراني در سينما
    


 روزنامه جام جم، شماره 4802 به تاريخ 30/1/96، صفحه 12 (سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 32 بار



آثار ديگري از "ساناز قنبري"

  رونمايي از منظومه فرهنگي و هنري دفاع مقدس / گزارش جام جم از نشست رئيس سازمان هنري و رسانه اي امور سينمايي و دفاع مقدس
ساناز قنبري، جام جم 29/6/96
مشاهده متن    
  هنر آسان به دست نمي آيد / گفت و گو با مسعود رايگان، بازيگر سينما وتلويزيون
ساناز قنبري، جام جم 28/6/96
مشاهده متن    
  فيلمسازي خلاف جهت آب / گزارش جام جم از ديدگاه هاي متفاوت درباره تازه ترين فيلم رامبد جوان
ساناز قنبري، جام جم 25/6/96
مشاهده متن    
  سينماي دفاع مقدس در برزخ حمايت / گفت و گو با مريم دوستي، كارگردان فيلم «درياچه ماهي»
ساناز قنبري، جام جم 22/6/96
مشاهده متن    
  بليت نيم بها؛ به كام مردم يا سينما؟ / بليت تمام سينماهاي ايران از 19 شهريور تا 6 مهرماه نيم بهاست
ساناز قنبري، جام جم 20/6/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه توانبخشي
متن مطالب شماره 32، 2017را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است