آرشیو چهار‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۲
جامعه
۱۴
یادداشت

زنان زندانی غیرعمد؛ قربانی اعتماد نابجا

عباس کشانی ( مدیر هماهنگی امور استان های ستاد دیه کشور)

تجربه 26 سال فعالیت ستاد دیه کشور نشان داده زنان و مردان هر دو به دلایلی مشابه روانه زندان ها می شوند؛ به دلایلی شامل محکومیت های مالی، دیه، تصادفات و حوادث کارگاهی.

در جرایم غیرعمد البته تفاوتی میان زنان و مردان وجود دارد و آن این که مردان محکوم به پرداخت نفقه و مهریه نیز در زمره محکومان غیرعمد قرار می گیرند در حالی که اساسا چنین پرونده هایی برای زنان تشکیل نمی شود.

اما این تنها تفاوت میان زندانیان مرد و زن در جرایم غیرعمد نیست، چراکه بیشتر زنان زندانی از ناحیه ای صدمه دیده اند که با گرفتاری مردان مرتکب جرایم غیرعمد فرق دارد.

واکاوی پرونده های محکومان زن غیرعمد نشان می دهد بیشتر خانم ها به دلیل اعتماد بیش از حد به شوهران، پسران یا بستگان نزدیک خود گرفتار و روانه زندان ها شده اند، مثل همه زنانی که حتی با وجود خانه دار بودن، دسته چکی به نام خود گرفته و به این مردان سپرده و درنتیجه به عنوان بدهکار روانه ندامتگاه ها شده اند.

البته زنان زندانی به دلیل دیه یا حوادث کارگاهی و حتی به دلیل بلندپروازی نیز در محاکم قضایی محکوم می شوند، ولی آنچه در پرونده های آنها بیش از هر چیز نمود دارد، اعتماد نابجای آنها به اطرافیان بویژه مردان است.

هم اکنون کمی بیش از 200 زن زندانی در زندان های کشور به علت جرایم عمد تحمل حبس می کنند که بسیار کمتر از جمعیت مردان زندانی غیرعمد است که یکی از دلایل آن تاکید ستادهای دیه کشور به آزادسازی هرچه سریع تر زنان از حبس است؛ موضوعی که خیران نیز با آن موافقند و به محض باز شدن پرونده ای غیرعمد برای یک زن پای کار می آیند. با این حال در حال حاضر شاید تنها حدود صد زن زندانی، حائز شرایط آزادی باشند، چراکه عده قابل توجهی از آنها به دلیل داشتن شاکیان متعدد (حتی بیش از 50 نفر)، محکومیت های سنگین مالی (بیش از 500 میلیون تومان بدهی)، پراکنده بودن شکات در نقاط مختلف کشور و حتی درگیر بودن این زنان با سایر جرایم، امکان دریافت کمک از ستادهای دیه کشور را از دست می دهند.