آرشیو چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۲
جهان
۶

جنگ لفظی بین واشنگتن و پیونگ یانگ شدیدتر می شود

در حالی که مقامات واشنگتن به تهدیدهای خود علیه کره شمالی ادامه می دهند و در مقابل نیز مقامات پیونگ یانگ از آمادگی برای حضور در جنگ سخن می گویند، چینی ها همچنان بر راه حل مسالمت آمیز برای این مساله تاکید می کنند. تازه ترین اظهارنظر در این زمینه را وزیر خارجه چین بیان کرد.

ونگ یی، وزیر خارجه چین روز گذشته پیشنهاد کرد ابزار دیپلماتیک برای تنش شبه جزیره کره به کار گرفته شود. وی که در کنفرانسی خبری در پکن صحبت می کرد از همه طرفین خواست راه حلی صلح آمیز برای مساله کره شمالی پیدا کنند. وزیر خارجه چین گفت اگرچه آمریکا بر گزینه نظامی در مساله کره شمالی تاکید کرده، اما وی باور دارد که واشنگتن همچنان ترجیح می دهد تنش ها را از طریق گفت وگوهای چندجانبه کاهش دهد.

در حالی که مقامات دیگر کشورها همچون چین به دنبال آرام تر کردن شرایط در این منطقه هستند، مقامات واشنگتن و پیونگ یانگ همچنان به تهدیدهای لفظی خود ادامه می دهند. در همین رابطه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه شب پس از آغاز مراسم عید پاک در کنار همسرش در کاخ سفید و در اظهارنظری فی البداهه به یکی از خبرنگاران شبکه خبری سی.ان.ان که پرسید، آیا پیامی برای کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دارید، گفت: مودب باش و رفتارت را اصلاح کن!

در مقابل، ان سونگ ریول معاون وزیر خارجه کره شمالی در گفت وگو با بی.بی.سی تصریح کرد: ما هر هفته، هر ماه و هر سال آزمایش های موشکی انجام خواهیم داد.

این مسئول کره گفت: چنانچه واشنگتن گزینه های نظامی را در دستور کار خود قرار دهد، جنگی همه جانبه و فراگیر روی خواهد داد.

همچنین کیم این ریونگ، معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل در پاسخ به مواضع خصمانه آمریکا در قبال کشورش در یک کنفرانس خبری درباره احتمال وقوع یک جنگ هسته ای هشدار داد.

معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل در این نشست خبری افزود: وضعیت خطرناکی به وجود آمده که ممکن است جنگ هسته ای هر لحظه در شبه جزیره کره رخ دهد و این امر می تواند تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی باشد.

گفته می شود هشدار سفیر کره شمالی در سازمان ملل در پی اظهارت تند مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا طی دیدارش از سئول بیان شد.