آرشیو پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۰۳
صفحه آخر
۱۲

درگفت و گو با سی ان ان

اردوغان: دیکتاتور نخواهم شد

رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه ای مدعی شد، برنامه های وی برای تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی که اختیارات او را به شدت افزایش می دهد از او یک دیکتاتور نخواهد ساخت.

اصلاحات مورد نظر اردوغان که روز یکشنبه با رای شکننده ای در همه پرسی تصویب شد باعث شده تا بسیاری از کشورها و سیاستمداران، اردوغان را متهم به تلاش برای برقراری دیکتاتوری بکنند. «رجب طیب اردوغان»، اما در یک مصاحبه تفصیلی با شبکه خبری سی ان ان آن هم پس از پیروزی موافقان اصلاحات قانون اساسی در رفراندوم گفت: «این اصلاحات به خاطر من نبوده است. من روزی خواهم مرد، اما قوانین اساسی باقی خواهند ماند.» وی ادامه داد: «هرجا که دیکتاتوری وجود دارد، شما دیگر سیستم ریاست جمهوری ندارید، ما در اینجا صندوق های رای داشتیم، دموکراسی ما قدرت خود را از مردم می گیرد. ما این رویکرد را اراده ملی می گوییم.» اردوغان درباره اختلاف جزئی میان آرای «آری» و «خیر» نیز اینطور موضع گرفت که «برنده رفراندوم به معنای واقعی برنده است. در فوتبال مهم نیست شما یک بر صفر و یا پنج بر صفر برنده باشید. هدف نهایی در یک بازی پیروزی در آن است.»

اما برخلاف اردوغان «سونر جاگاپتای»، مدیر برنامه تحقیقات اندیشگده واشنگتن نیز اعلام کرد که قدرت «رجب طیب اردوغان» پس از پیروزی در همه پرسی اخیر افزایش یافته و احتمالا به دموکراسی در این کشور پایان خواهد داد. وی تاکید کرد، «هرچند اردوغان طبق روند دمکراتیک در انتخابات پیروز شد، اما به تدریج شیوه دیکتاتورمابانه تری در پیش گرفت.» بنابراین گزارش، سازمان امنیت و همکاری اروپا که بر انتخابات ترکیه نظارت کرده، در گزارش اولیه اش درباره همه پرسی روز یکشنبه ترکیه اعلام کرد، مسئولان استانی با استفاده از اختیارات وضعیت فوق العاده اعلام شده از سوی اردوغان پس از کودتای نافرجام 2016 به منظور جلوگیری از آزادی بیان و برگزاری تجمعات، به حقوق و آزادی های اساسی لطمه زدند.

گفتنی است، اردوغان پس از کودتای نافرجام و مشکوک سال گذشته، سرکوب مخالفان و رسانه های منتقد خود را با شدت عجیبی دنبال کرد و در نهایت، چند روز پیش با برگزاری یک همه پرسی (در غیاب رسانه های منتقد) توانست با 2 درصد اختلاف سیستم پارلمانی ترکیه را به ریاستی تغییر داده و اختیارات ویژه ای به اختیاراتش اضافه کند. این مسئله در کنار مسائل دیگر اختلافات اروپا با این کشور را تشدید کرده است.