|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 96/1/31: انتقاد از خود به نفع رئيسي
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 2915
چهارشنبه بيست و هشتم تير ماه



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2844 31/1/96 > صفحه 2 (سياست) > متن
 
      


انتقاد از خود به نفع رئيسي
صدا و سيما در اقدامي عجيب متن نامه انتقادي يك نامزد اصولگرا را پخش كرد


شرق: صداوسيما در اقدامي عجيب، نامه ابراهيم رئيسي در انتقاد از اين سازمان را پخش کرد. اين نامزد اصولگرا دو روز قبل نامه نوشته بود که چرا صداوسيما اخبار حسن روحاني را پوشش مي دهد. به خود حسن روحاني هم نامه نوشته بود که اقداماتش شائبه برانگيز است. نحوه برخورد صداوسيما با نامه ابراهيم رئيسي اما نقض غرضي بود که اتفاقا مشخص کرد کدام نامزد انتخاباتي از حمايت بيشتري در رسانه ملي برخوردار است.
     شاهد نخست اينکه سه شنبه شب بخش خبر ساعت ٢٠ شبکه خبر ابتدا در دقيقه ٩ متن دو نامه اعتراضي ابراهيم رئيسي، کانديداي اصولگرا را پخش کرد و در دقيقه ١٤ سخنان رئيس جمهوري را. دروازه باني خبر در صداوسيما احتمالا ارزش خبري نامه رئيسي، نامزد انتخاباتي اصولگرايان را فراتر از سخنان رئيس جمهوري مستقر دانسته و آن را در اولويت نخست خود قرار داده است.
     از اواخر اسفند سال گذشته که احتمال ورود رئيسي به رقابت هاي انتخاباتي شدت گرفت، کم کم فضاسازي براي آشنايي با ابراهيم رئيسي که چهره اي ناآشنا براي عموم بود، از سوي رسانه ملي آغاز شده است. او يکي دوبار به صداوسيما رفت و بارها پخش تصاويرش در قامت امام جماعت، به يکي از عناصر ثابت برنامه هاي شبکه هاي مختلف در هنگامه نماز ظهر تبديل شده است. ستاد رسمي انتخاباتي تلگرامي رئيسي هم مدت هاست که فعال شده و براي او تبليغ مي کند؛ اين درحالي است که طبق قانون انتخابات هرگونه تبليغ پيش از موعد تخلف است.
    
     انتقاد از خود به نفع رئيسي
     اقدام عجيب تر صداوسيما در ماجراي نامه رئيسي اما نفس انتشار آن بود. رسانه ملي براي نخستين بار متن يک بيانيه يا نامه را در انتقاد از خود منتشر کرد، آن هم درحالي که تا اين لحظه حتي حاضر به انتشار جوابيه هاي افراد هم نبوده است. بارها فعالان سياسي در انتقاد از عملکرد صداوسيما نامه و بيانيه داده اند. بارها افراد يا جريان هايي که به انحاي مختلف نام و عملکردشان در صداوسيما به انتقاد يا حتي اتهام برده شده، خواستار فراهم شدن فرصتي براي پاسخ گويي بوده اند؛ اما درهاي صداوسيما هميشه به روي آنها بسته بوده است. طبق قانون مطبوعات، رسانه ها موظف به انتشار جوابيه و توضيح افرادي هستند که درباره آنها مطلبي منتشر شده است. طبق قانون مطبوعات، رسانه ها حتي اجازه دخل وتصرف در جوابيه ها را هم ندارند. قانوني که البته تاکنون شامل حال همه شده است، به جز صداوسيماي ملي. در چنين شرايطي رسانه ملي متن نامه انتقادي يک نامزد انتخاباتي را از خود منتشر مي کند! آيا اگر اين نامه از سوي يک نامزد غيرهمسو با نگاه حاکم بر صداوسيما هم منتشر مي شد، قابل انتشار و پخش بود؟ پاسخ آن چندان سخت نيست. از مردم عادي تا بازيگران و مجريان و حتي کارکنان صداوسيما، فعالان و چهره هاي سياسي و حتي وزراي دولت ها بارها به صداوسيما و رئيس آن نامه نوشته اند؛ اما دريغ از انعکاس آن. با گشتي کوتاه در اينترنت به ده ها مورد از اين نامه ها برخواهيد خورد.
    
     نامه هايي که به در بسته مي خورند
     نمونه جالب و مشابهي که براي رفتار يک بام و دو هواي صداوسيما مي توان يادآور شد. نامه اخير محمود صادقي نماينده مردم تهران در مجلس به رئيس سازمان صداوسيماست. نکته جالب اينکه محتواي نامه صادقي هم مشابه نامه رئيسي بود.
    
     جا براي جوابيه نداريم
     فارغ از آن بارها افرادي که به اشکال مختلف نام و گذشته شان در صداوسيما مورد انتقاد قرار گرفته، خواستار فراهم شدن زماني براي حضور و پاسخ گويي در دفاع از خود بوده اند. نمونه آن ناطق نوري و هاشمي رفسنجاني در ماجراي مناظرات انتخاباتي سال ٨٨ بود. رئيس سابق صداوسيما، ضرغامي در مصاحبه اي گفته بود: «وقتي در مناظره اي درباره بسياري از شخصيت هاي حقيقي و حقوقي بحث مي شود، ممکن است نام بسياري از افراد مطرح شود و حتي بسياري از دستگاه ها و نهادهاي کشور، زير سوال بروند و در اين فاصله امکان اين نيست که همه اين افراد، بيايند و پاسخ دهند. بعد از اين اتفاق، بنده يک الي دو مرتبه اين مسئله را مطرح کردم که پس از انتخابات بسيار علاقه مندم به بهانه هاي مختلف برخي افراد بيايند که اگر مطالبي به آنها گفته شده، در برنامه ديگر آن را توضيح دهند.
     اين موضوع براي رسانه هم خوب بود و شخصا بنده هم علاقه مند بودم که اين کار انجام بگيرد، ولي از سويي ديگر ديدم فهرست افرادي که قرار است براي توضيح بيايند، فهرستي بلندبالاست. بخشي از اين افراد، وزراي دولت احمدي نژاد بودند، اما ما در اين شرايط ديديم که بايد شش ماه برنامه هاي صداوسيما را تعطيل کنيم و دوباره آنها از اول بيايند و حرف بزنند!».
     و با اين بهانه هيچ وقت فرصت پاسخ گويي براي هيچ فردي در رسانه ملي فراهم نشد. چه آن فرد هاشمي رفسنجاني يا ناطق نوري باشد چه يک فرد عادي. در ماجراي سال ٨٨، ناطق و هاشمي از صداوسيما خواسته بودند که براي پاسخ دادن به اتهاماتي که احمدي نژاد در جريان مناظره ها روانه آنها کرده بود، فرصتي به آنها در صداوسيما داده شود.
    
     چه خبر از آن ديگري
     اما بشنويم از فعاليت هاي انتخاباتي ديگر نامزد اصولگرايان، محمدباقر قاليباف. روز گذشته يک فايل صوتي تبليغاتي از قاليباف در کانال ها و شبکه هاي تلگرامي و مجازي دست به دست شد. يک موزيک با شعر و صداي کودکانه در حمايت از شهردار پايتخت و ترغيب به راي دادن به او. ٣٠ فروردين هم روزنامه همشهري متعلق به شهرداري، با دو چاپ منتشر شد؛ تهران و شهرستان. چاپ شهرستان منقوش به تصوير قاليباف است، درحالي که دستش را براي گرفتن چند نوجوان داخل استخر دراز کرده است. تصويري که اگرچه در ظاهر غيرتبليغاتي است؛ اما کاملا هوشمندانه با هدف اثرگذاري نمادين روي مخاطب انتخاب شده است.
    انتقاد از خود به نفع رئيسي / صدا و سيما در اقدامي عجيب متن نامه انتقادي يک نامزد اصولگرا را پخش کرد
    


 روزنامه شرق ، شماره 2844 به تاريخ 31/1/96، صفحه 2 (سياست)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 33 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پيام فولاد
متن مطالب شماره 66، بهار 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است