آرشیو پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۵
جهان
۲۰

38 نفر از حامیان فراخوان «نه» در ترکیه دستگیر شدند

پس لرزه های همه پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه همچنان ادامه دارد. در حالی که دولت اعلام کرده رسیدگی به شکایات درباره همه پرسی اصلاح قانون اساسی را آغاز کرده، نیروهای امنیتی ترکیه روز گذشته 38 نفر از حامیان فراخوان «نه» را در استانبول دستگیر کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سوجو، روز گذشته «باریش یارکاداش» یکی از نمایندگان حزب مردم جمهوریخواه اعلام کرد 38 نفر به اتهام به رسمیت نشناختن رای «آری» در رفراندوم اخیر و مخالفت با آن، در عملیاتی در خانه هایشان بازداشت شدند. خانواده های افراد بازداشت شده تاکنون از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کردند. این اقدامات دولت اردوغان در حالی صورت می گیرد که روز گذشته «سعدی گوون»، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد رسیدگی به شکایات درباره همه پرسی اصلاح قانون اساسی آغاز شده است. وی در مصاحبه با خبرنگاران بدون اعلام زمان دقیق نتیجه بررسی شکایت ها گفت فعلا شکایات را بررسی خواهیم کرد و نتایج قطعی این همه پرسی پس از بررسی اعتراض ها و 12 روز بعد اعلام خواهد شد. در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک مصاحبه تفصیلی با شبکه خبری سی ان ان گفت اصلاحات قانون اساسی به خاطر من نبوده است؛ چرا که من روزی خواهم مرد اما قوانین اساسی باقی خواهد ماند. اردوغان تاکید کرد که برنامه های وی برای تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی، به معنای دیکتاتوری نیست و من قصد ندارم دیکتاتور شوم.

خبر دیگر اینکه دادستانی کل آنکارا کیفرخواست 216 نفر از مجموع 268 متهم کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ترکیه را روز چهارشنبه به دادگاه ارائه کرد.