آرشیو پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۰۲۵
بورس
۹

مصباحی مقدم در نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی

انتشار ابزارهای اسلامی اولویت بازار سرمایه ایران

دنیای اقتصاد: غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در نهمین همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی درخصوص اوراق اسلامی منتشر شده در بازار سرمایه ایران گفت: همگام با آخرین تحولات در بازار سرمایه اسلامی، بازار سرمایه ایران نیز از نظر اقدام به انتشار ابزار معاملاتی مبتنی بر قوانین اسلامی و شریعت اقدامات قابل توجهی را انجام داده و جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات این کمیته گفت: اوراق اجاره که یکی از پرکاربردترین ابزارهای مالی و اسلامی در جهان است در سال 2011 میلادی در بازار ایران فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن به طور مستمر شاهد انتشار این اوراق بودیم. وی درخصوص دیگر اوراق منتشر شده در کمیته فقهی بیان کرد: اوراق استصناع نیز یکی دیگر از ابزارهای مالی اسلامی منتشر شده در بازار سرمایه ایران است. این اوراق ابزاری برای تامین مالی بخش های زیر ساختی است که تاکنون یک مورد از این اوراق به مبلغ 54 میلیون دلار در بازار سرمایه ایران منتشر شده است. رئیس کمیته فقهی در ادامه با اشاره به انتشار اوراق منفعت به عنوان یکی از پرکاربردترین روش های تامین مالی دولت افزود: از جولای سال 2012 این اوراق در کمیته فقهی به تصویب رسیده ولی هنوز به مرحله انتشار دست نیافته است.

مصباحی مقدم با معرفی اوراق سلف موازی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران اعلام کرد: یکی از ابزارهایی که طرفداران بسیاری را در بازار سرمایه ایران به خود جذب کرده، اوراق سلف موازی است که ناشر بر اساس قرارداد بیع سلف منتشر می کند. اوراق سلف موازی در بازار سرمایه ایران همراه با اختیار خرید و فروش است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با معرفی یکی دیگر از ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران افزود: اوراق بهادار با پشتوانه تسهیلات رهنی یکی دیگر از ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران است که طی این اوراق بانک ها تسهیلات مدت دار خود را به سرمایه گذاران می فروشند و منابع حاصل از فروش را برای سرمایه گذاری جدید اعطا می کنند.وی در این خصوص ادامه داد: اوراق رهنی در بازار سرمایه ایران یک بار به مبلغ 97 میلیون دلار منتشر شد.