آرشیو پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۸۴۴
دیپلماسی
۱۹

کوتاه دیپلماسی

اردوغان ایران را به توسعه طلبی متهم کرد

فارس: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه ای با شبکه خبری الجزیره مدعی شد ایران سیاست رواج ملی گرایی فارسی را در دستور کار قرار داده است. او گفت: «ایران سیاست توسعه طلبانه بر مبنای فارسی گرایی را در پیش گرفته و این برای ما مایه تاسف است».وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت آنچه در سوریه رخ می دهد، تقسیم این کشور است و هیچ کس به وحدت سوریه توجهی ندارد.

سفیر جدید ایران در عراق وارد بغداد شد

ایسنا: سفیر جدید ایران در عراق روز گذشته عازم بغداد شد. ایرج مسجدی، سفیر جدید ایران در عراق، روز گذشته عازم بغداد شد تا فعالیت های خود را در این سفارتخانه حساس و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران آغاز کند. مسجدی در روزهای آتی استوارنامه خود را به مقامات عالی رتبه عراقی تحویل خواهد داد. این مشاور فرمانده سپاه قدس و از فرماندهان باسابقه جنگ تحمیلی چندی پیش با تایید ریاست جمهوری برای فعالیت در سفارت ایران در عراق به مقامات عراقی معرفی شد.

تعویق در انتشار اسناد دخالت سازمان سیا در کودتای 28 مرداد

ایسنا: یک وبگاه تحلیلی آمریکایی گزارش داد که انتشار اسناد طبقه بندی شده دخالت سازمان سیا در کودتای 28 مرداد در ایران باوجود تمایل زیاد تاریخ نویسان برای دسترسی به آن، به تعویق افتاد. به گزارش وبگاه فدراسیون دانشمندان آمریکایی، یک سند دولتی طبقه بندی شده در آمریکا که در آن تاریخ وقوع کودتای 1953 (28 مرداد 1332) در ایران ذکر شده و مشخص می کند که کارکنان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در آن دست داشته اند چندین دهه است که به شدت مورد توجه تاریخ نگاران و افراد دیگر است. کمیته مشورتی- تاریخی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که این کمیته سال گذشته تلاش کرده بود برای انتشار این اسناد با وزیر امور خارجه پیشین دیدار کند، اما نتیجه ای حاصل نشد و درحال حاضر هیچ چارچوب زمانی ای برای دردسترس قرارگرفتن اسناد مذکور وجود ندارد.