آرشیو پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۳۷۸۷
هنر و ادبیات
۱۲
هنر هفتم

با حضور کاشانی، معتمدی و توحیدی

کارگاه های آموزشی فیلمنامه نویسی با حضور هنرجویان 32 کشور

گروه فرهنگ و هنر | کارگاه های دو روزه فیلمنامه نویسی بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی، مهران کاشانی، احمدرضا معتمدی و 110 هنرجو از 32 کشور صبح چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره آغاز به کار کرد. مهران کاشانی، فیلمنامه نویس در سالن دو ابتدا از هنرجویانی که در کارگاه فیلمنامه نویسی با موضوع «صلح» شرکت کرده بودند خواست طرح های خود را در این کارگاه مطرح کنند.

در ادامه این کارگاه های آموزشی، در کارگاه فیلمنامه نویسی «عشق» با حضور فریدون جیرانی سکانس هایی مهم از آثار برجسته کلاسیک جهان همچون کازابلانکا و دکتر ژیواگو برای شرکت کنندگان به نمایش درآمد.

احمدرضا معتمدی کارگاه فیلمنامه نویسی «مهاجرت» را با طرح مساله «مفهوم ایده و چگونگی ایده پردازی» آغاز کرد. او گفت: ایده را نباید محدود به ذهن دانست. گاهی شما ممکن است از درون با آن ارتباط برقرار کنید. ما نمی دانیم ایده کجا زندگی می کند. باید به کجا کشتی خودمان را ببریم تا بتوانیم آن را بهتر صید کنیم.

فرهاد توحیدی، که دیگر کارگاه فیلمنامه نویسی را باعنوان «محیط زیست» هدایت می کرد، گفت: ژان کلودکریر می گوید، فیلمنامه نویس باید ماجراجو و فضول باشد. اگر شما دوست ندارید خانه همسایه را دید بزنید فیلمنامه نویس نخواهید شد. جرقه ای وجود دارد که از بین ما و محیط آغاز می شود: از یک نوشته کوچک، از یک تصویر، از یک گفت وگو: و همان به منبعی در درون ما وصل می شود که من نامش را «انبار ذخیره داستانی» می گذارم. این داستان ها در طول زندگی شما از هر طریقی، از فیلمی که می بینید، کتابی که خواندید، همه اینها در جایی ذخیره می شود و کافی است که شما پلی را به این انبار وصل کنید. کلید پیدا کنید و به داخل آن بروید و برداشت کنید.