آرشیو یک‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۳۷۸۹
صفحه آخر
۱۶
خارج از قاعده

هم شعر و هم موسیقی

سهیل محمودی

در فرهنگ و هنر این سرزمین عزیز، شعر و موسیقی، خواهران توامانند. دو سر زلف بافته و آویخته بر شانه های از عاج و مرمر. دو چشم سراسر مست. دو دست یاریگر یکدیگر. دو بال که به پرواز تجسم می بخشند و نگاه ما را با خود تا اوج اوج می برند. نمی توان از یکی از این دو همزاد توامان غفلت کرد به گمان آنکه آن دیگری برپا و استوار و به سلامت خواهد ماند. هرگز...

این دو با هم از دامان ذوق و عاطفه و اندیشه مردم ما طی اعصار و قرون زاده شده اند و رشد کرده اند.

نام استاد فاضل و فرهیخته عرصه هنر و موسیقی روزگار ما مهدی آذر سینا، یادآور سختکوشی و تلاش در راه حفظ و درک بیشتر و بهتر ما از موسیقی فرهنگی و با اصالت و جدی و ریشه دار است.

آثار قلمی و تالیفات استاد آذر سینا بخشی از تلاش های مستمر اوست در این زمانه... آن هم در کنار خلق آثاری در حوزه موسیقی آمیخته با کلام و شعر و تک نوازی های ماندگار با ساز کمانچه و نیز پرورش و آموزش شاگردانی شایسته.

باری آخرین اثر تالیفی استاد مهدی آذر سینا کتابی است بس گرانقدر و گرانسنگ با عنوان:

«شعر یا موسیقی»

و عنوانی فرعی:

(تننای شعر سپید.)

اثری در 370 صفحه و در قطع وزیری که حاصل سال ها تجربه و نیز مداقه در عرصه شعر فارسی و موسیقی ایرانی است. «شعر یا موسیقی» را در روزهای آخر اسفند گذشته، انتشارات سروش به بازار کتاب و نشر روانه کرد: و در همین سه شنبه پنجم اردیبهشت، در ساعت 15 با حضور اصحاب هنر و فرهنگ رونمایی خواهد شد. سخنرانان این آیین رونمایی نیز استاد شهرام ناظری و استاد علی اکبر شکارچی و جناب عباس سجادی و علیرضا پورامید و هومان اسعدی و این بنده ناچیز خواهند بود.

بی تردید این کتاب در دهه های آینده مورد رجوع بسیار ها از اهل شعر و موسیقی و اهالی آواز و تصنیف و کلام و ریتم خواهد بود و تلاش استاد آذر سینا طی زمان روز هرروز افزون تر قدر دانسته خواهد شد.