آرشیو چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۹
اندیشه
۱۵
تامل 2

با همه چیز شوخی، با ریاست جمهوری هم شوخی!

مهراب صادق نیا، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب،معتقد است که هجوم مردم برای اعلام داوطلبی ریاست جمهوری می تواند به معنای رشد اعتماد به نفس دروغین، رشد بی اعتمادی عمومی به احزاب، گروه ها و اشخاص باشد.

از هزار و 636 نفر کاندیدای ریاست جمهوری، 6 نفر تایید صلاحیت شدند. این فاصله میان ثبت نام کنندگان و تایید صلاحیت شده ها، خود می تواند موضوع تحلیل های جامعه شناسانه بسیاری باشد. چندی پیش، حجت الاسلام دکتر مهراب صادق نیا، دکترای جامعه شناسی فرهنگ، در کانال تلگرامی خود یادداشتی با عنوان «با همه چیز شوخی، با ریاست جمهوری هم شوخی؟» در واکنش به سیل ثبت نام کنندگان کرسی ریاست جمهوری، نوشت و تحلیلی جامعه شناختی از این پدیده ارائه داد.به زعم او، هجوم مردم برای اعلام داوطلبی می تواند به معنای رشد اعتماد به نفس دروغین، رشد بی اعتمادی عمومی به احزاب، گروه ها و اشخاص، پر رنگ شدن باور «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من»، جلب توجه، نمایش و خودافشایی و... باشد.

صادق نیا، همچنین صف طولانی ثبت نام کنندگان را نشانه اخلاق طنز پرداز ملت ایران دانست و معتقد است جامعه ما آنقدر طناز است که مهم ترین مسائل خود را هم به شوخی می گیرد و البته امیدوار است که این شوخ بودن، دست کم هنگام رای دادن، دست از سر ما بردارد.