آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۵
صفحه آخر
۲۰

جزیره غیر مسکونی آشغال دانی شد

یکی از دورافتاده ترین جزایر جهان در اقیانوس آرام از زباله های پلاستیکی انباشته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از تایم، یکی از دورافتاده ترین جزیره های جهان در جنوب اقیانوس آرام با بیش از 37 میلیون قطعه زباله پلاستیکی پوشیده شده است. دانشمندان اعلام کردند به نظر می رسد روزانه 3500 قطعه زباله به سواحل این جزیره مرجانی وارد می شود.

دانشمندان در سال 2015 برای اکتشاف به جزیره غیرمسکونی «هندرسون» که 3700 هکتار وسعت دارد، رفتند و حجم عظیمی از زباله های انباشته شده را در این جزیره یافتند. این جزیره به دلیل تنوع زیستی از اهمیت زیادی برخوردار است و در سال 1988 میلادی با توجه به این که پای انسان به آنجا نرسیده بود، به عنوان یکی از میراث یونسکو ثبت شد.

جنیفر لاورز، یکی از محققان دانشگاه تاسمانی در این خصوص گفت: «آنچه در جزیره هندرسون اتفاق افتاده، نشان می دهد هیچ راه فراری برای رهایی از آلودگی های پلاستیکی حتی در دورافتاده ترین قسمت اقیانوس هم وجود ندارد». براساس گزارش «ای اف پی»، 27 درصد زباله ها متعلق به آمریکای جنوبی است.

لاورز توضیح می دهد: «مساله آلودگی دریا با مواد پلاستیک مدت هاست به عنوان مشکلی که رو به وخامت است، شناخته شده و برای پرندگان دریایی و محیط زیست مضر است. متاسفانه سالانه 300 میلیون تن محصول پلاستیکی تولید می شود و از آنجا که محصولات پلاستیک شناور بوده و براحتی تجزیه نمی شود، خطری بزرگ برای زندگی موجودات دریایی به حساب می آید.»

جزیره هندرسون جایی در میان آمریکای جنوبی و نیوزیلند در اقیانوس آرام است.