آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۹۸
سیاسی
۳

صادق زیباکلام در گفت و گو با «ایران»: نظرسنجی ها قابل اعتماد نیست

یک تحلیلگر سیاسی معتقد است نظرسنجی هایی که این روزها از سوی طرفداران نامزدها در رسانه هایشان منتشر می شود، نمی تواند قابل استناد باشد.

صادق زیبا کلام در گفت وگو با «ایران» با اشاره به اینکه نظرسنجی ها در ایران خیلی نمی تواند محل استناد عمومی باشد، افزود: مضاف بر اینکه در این میان برخی ها هم نظرسازی های خود را به نام نظرسنجی منتشر می کنند تا هم به طرفداران خود قوت قلب دهند و هم روحیه رقبای خود را تضعیف کنند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: گاها برخی بداخلاقی های انتخاباتی را شاهد هستیم و بعضی از این نظرسنجی ها یا به تعبیر درست تر نظرسازی ها هم در همین راستا تعریف می شود. بخصوص طیفی که احساس می کند وضعیت مناسبی در بین مردم ندارد، متوسل به این ترفندها می شود تا با درست کردن یک جنگ روانی، روحیه طرف مقابل و طرفداران آنها را خراب کنند.

به گفته وی، حتی ممکن است برخی نظرسنجی ها هم منتشر شود که در آنها رای رقیب را بسیار بالا نشان دهند تا بدین ترتیب برخی طرفدارانی که خیلی نگاه سیاسی و تشکیلاتی ندارند، دیگر نیازی به حضور در انتخابات و رای دادن به نامزد خود نبینند و از این طریق هم آمار مشارکت پایین بیاید و هم رای رقیب کم شود.