آرشیو پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۹۸
فرهنگ و هنر
۲۲

نصب نخستین <کاشی ماندگار> ایران بر خانه ایران درودی

ثبت محل زندگی مشاهیر معاصر فرهنگی، هنری، علمی و دینی با عنوان طرح «کاشی ماندگار» از امروز با نصب نخستین کاشی توسط نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی دیوار خانه چهره ماندگار نقاشی کشور، «ایران درودی»؛ نقاش برجسته ایرانی آغاز شد. برای این طرح که گستره وسیعی دارد و هنرمندان معاصر تاثیرگذار بر فرهنگ مملکت را شامل می شود، در تهران 50 شخصیت شناسایی شده اند که تا خردادماه، 50 کاشی بر خانه آنها نصب می شود و در هر استان نیز بین 5 تا 10 نام برای این طرح بدیع مطرح شده است.

درودی در ضیافتی که به این بهانه در منزل وی برگزار شد درباره وضعیت فعلی خودش گفت: برای نام ایران سختی زیادی کشیده ام و از وقتی به ایران برگشته ام امکان راه رفتن زیاد ندارم؛ در منزل هستم و جای شلوغ کمتر می روم. وی افزود: معتقدم یک گروه استثنایی اکنون در میراث فرهنگی جمع شده اند که شایسته ترین آنها محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها است که هم عملکرد خوبی و هم نگرش خوبی دارد.

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: خانه خانم درودی نخستین خانه ای است که طرح کاشی ماندگار برای آن انجام می شود.این طرح را مطابق کنوانسیون 2003 پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس در قالب معرفی گنجینه زنده بشری طراحی کردیم.فرهاد نظری افزود: ما به نتیجه رسیدیم برای کسانی که هویت شهر و کشور هستند، این کار را انجام دهیم و در یک کاشی با زمینه لاجوردی، نام، عنوان و سال سکونتشان را روی دیوار نصب کنیم تا ارزش های آنها برای شهروندان بیشتر آشکار شود.