آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۶
اقتصاد
۴
یادداشت

یارانه 10 میلیون نفر باید افزایش یابد

دکتر مهدی تقوی (اقتصاددان)

پرداخت یارانه نقدی از سوی کارشناسان اقتصادی همیشه مورد نقد بوده اما برخی خانوارها هستند که به کمک های دولتی برای افزایش رفاه و معیشت نیاز دارند. افزایش یارانه اقشار کم درآمد از سوی دولت یکی از این حمایت هاست که اخیرا اعلام شده قرار است پنج برابر شود اما موضوعی که از نظر اقتصادی دارای اهمیت است منبع درآمدی این کار است.

زمانی که قانون هدفمندی یارانه ها ناموفق اجرا شد تورم 40 درصدی و رشد اقتصادی منفی را برای اقتصاد ایران به دنبال داشت و دولت یازدهم نیز باید تمام توان خود را در این زمینه به کار بگیرد تا گرفتار چنین تورم و رشد اقتصادی منفی نشود. به نظر می رسد بهترین راه درآمدی برای افزایش یارانه کم درآمدها، حذف افراد پر درآمد از فهرست یارانه بگیران است.

از نظر اقتصادی زمانی که افراد در رفاه کامل هستند، می توانند در رشد اقتصادی تاثیرگذار باشند و نیازی به کمک های دولتی ندارند. قطعا 75 میلیون فقیر در ایران وجود ندارد اما اگر گفته شود که حدود ده میلیون نفر در ایران به یارانه نیاز دارند غیرقابل باور نیست. افرادی که دارای درآمد مناسبی هستند باید از فهرست یارانه بگیران خارج شوند و مابقی درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه ها باید به اقشار کم درآمد و همچنین سرمایه گذاری در حوزه های عمرانی اختصاص یابد. سرمایه گذاری در حوزه های عمرانی که چند سال است تعطیل شده، می تواند اشتغالی را به همراه داشته باشد که همین افراد نیازمند را شاغل کند تا دیگر نیازمند دریافت یارانه نباشند.