آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۸۸۰
روزنامه فردا
۲۰

پیشخوان

شماره جدید مجله «مروارید» به مدیرمسئولی گیتا علی آبادی و سردبیری پژمان موسوی با موضوع «تنهایی» منتشر شد. براساس اظهارات جامعه شناسان و روان شناسان «تنهایی» موضوعی است که این روزها مردم جهان فارغ از جنسیت، رنگ، نژاد و قومیت با آن درگیر هستند و عجیب نیست اگر سیاست مداران امروز جهان نیز همچون تصورات قرن هفدهمی اندیشمندان و فلاسفه معنای عمیق تنهایی را درک کرده باشند. بنابراین در بخش جامعه این شماره گزارش هایی از تنهایی اقشار مختلف تهیه شده است؛ از انسان هایی که حتی در خانه خودشان احساس تنهایی می کنند تا سربازان، سالمندان رهاشده در کهریزک، زندانیان سیاسی پیش از انقلاب و دانشجویان خارج از کشور. همچنین مقالاتی درباره تنهایی زنان، لزوم بازگشت تنهایی آیینی به زندگی و بررسی تنهایی از منظر عصب پژوهی در این بخش آمده است. بخش اندیشه مروارید با یادداشتی از علی فردوسی درباره تفاوت معنا و مفهوم تنهایی در اقلیم ها و آیین های مختلف آغاز می شود. مصطفی ملکیان نیز در گفت وگویی درباره رابطه عشق و تنهایی سخن گفته است.

مقالات دیگر بخش اندیشه به رابطه ادبیات و تنهایی پرداخته اند و از دریچه نگاهی به آثاری که در زمینه تنهایی نگارش یافته اند ابعاد این موضوع و روحیات شخصیت های ادبی و مخلوقات دنیای نوشتن را واکاوی کرده اند. همچنین نقش سیاست های جنگ طلبانه در رواج تنهایی در این بخش بررسی شده است.

در بخش تجسمی این شماره جلال ستاری درباره رابطه اسطوره و انزوا و فضیلت نداشتن تنهایی سخن گفته است. مطالب دیگر این بخش به رابطه هنر و تنهایی و بازنمایی تنهایی در هنر پرداخته شده و آثار نقاشانی مانند آلبرتو جاکومتی و ادوارد هاپر بررسی شده است.

ملانکولی و تنهایی در سینما مبحث دیگری است که در این بخش مطرح شده است. شماره چهارم دوماهنامه «مروارید» با عنوان «تروریسم تنهایی» در 112 صفحه و به قیمت پنج هزار تومان نشر یافته است.