آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۸۸۰
آی تی
۱۵

30 میلیارد ترانزیستور در چیپی به اندازه یک ناخن

چه کسی گفته است قانون مور دیگر درباره تکنولوژی های امروزی صدق نمی کند؟ قطعا IBM و شرکای آن، یعنی Globalfoundries و Samsungg چنین عقیده ای ندارند.

این سه شرکت به تازگی فرایند تولید ترانزیستوری ابداع کرده اند که می تواند راه را برای دستیابی به چیپ های پنج نانومتری هموار کند. به گزارش Engadget اگرچه این تیم از همان روش لیتوگرافی به وسیله اشعه ماورای بنفش که سبب دستیابی به چیپ های هفت نانومتری شد، استفاده کرده، اما طراحی ترانزیستور FinFET را کنار گذاشته و در عوض به استفاده از نانوشیت های سیلیکونی روی آورده است.

این تغییر رویه سبب می شود تا هر مدار، ضمن قرارگیری در فضایی کوچک تر، عملکردی حداکثری نیز داشته باشد. چقدر کوچک؟ IBM می گوید با فرایند پنج نانومتری، می توان 30 میلیارد ترانزیستور را در چیپی به اندازه یک ناخن جای داد.

این مسئله با در نظرگیری اینکه چیپ های هفت نانومتری چند سال قبل، میزبان 20 میلیارد ترانزیستور بودند بسیار قابل تحسین است.

IBM معتقد است این سیستم می تواند به تلاش هایش در زمینه یادگیری کامپیوتری و همچنین اینترنت اشیا و سایر فعالیت هایی که باعث مصرف فزاینده دیتا می شوند، کمک کند. علاوه بر این، IBM آینده ای نویدبخش برای دستگاه های موبایل متصور می شود و می گوید موبایل های آینده، «دو تا سه برابر» عمر باتری بیشتری نسبت به دیوایس های فعلی خواهند داشت. با این همه، فعلا و در آینده نزدیک نباید منتظر فراگیری فناوری تازه این سه شرکت بود؛ درواقع تا به امروز هیچ دستگاه هوشمندی با چیپ های هفت نانومتری روانه بازار نشده و در خوشبینانه ترین حالت، باید منتظر عرضه آنها در اوایل سال 2018 میلادی باشیم. بنابراین حداقل چندسالی تا از راه رسیدن فرایند و چیپ های پنج نانومتری باقی مانده است.