آرشیو شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۰۷۱
فرهنگ و هنر
۳۲

حذف بی حجاب ها از «نفس» به دستور مدیر بالادستی

سریال «نفس» که ابتدا تصاویری تروکاژی از شخصیت های زنان ارمنی را در سریال نشان می داد این تصاویر را حذف کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، «نفس» سومین سریال از سه گانه جلیل سامان است که با یک بستر عاشقانه به فضای انقلاب و دهه 60 می پردازد و این شب ها از شبکه سه سیما روی آنتن می رود. یک ویژگی این سریال که در اولین قسمت پخش شده توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد و باعث شد در فضای مجازی از آن یاد کنند این بود که در فضاسازی دوران قبل از انقلاب شخصیت های زن بی حجاب در این سریال دیده می شدند.

این شخصیت ها زنان ارمنی بودند و سامان با گرفتن تصاویری در ارمنستان به صورت تروکاژی در بعضی از صحنه های بیرونی سریال مثل مکان های عمومی یا خیابان از آنها استفاده کرده بود. این ویژگی سریال اگرچه به بحث های فضای مجازی راه پیدا کرد اما بازخورد منفی نداشت و فقط باعث شد روابط عمومی سریال طی توضیحی اعلام کند که این بازیگران کلاه گیس ندارند و صحنه هایی که در ارمنستان با بازیگران ارمنی ضبط شده با استفاده از جلوه های ویژه در پس زمینه سریال قرار داده شده است و برای نزدیک شدن به فضای واقعی آن سال ها بوده است.

با این حال بعد از حدود دو هفته که از پخش سریال گذشت، این تصاویر به صورت محو، گذرا و در بعضی از صحنه ها پخش شد و سپس از قسمت هایی به بعد ادامه نیافت تا اینکه جلیل سامان از طریق فضای مجازی اعلام کرد که «چند قسمتی است که تصاویر شخصیت های بی حجاب به سریال اضافه نمی شود و در فضاسازی قبل از انقلاب اشکال به وجود آورده است. ظاهرا مصلحت این گونه حکم کرده است. امیدوارم قوانین ممیزی سینما و تلویزیون که در آن تکنولوژی روز لحاظ نشده است مورد تجدید نظر واقع شود.» با پیگیری هایی انجام گرفته مهدی روشن روان، مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سه درباره دلیل حذف این شخصیت های بی حجاب در جمله کوتاهی اعلام کرد که «من اطلاعی از دلیل چرایی حذف شخصیت های بی حجاب از سریال ندارم اما این دستور از یکی از مدیران ارشد سازمان صدا و سیما رسیده است.»