آرشیو دو‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۱
ورزشی
۹
حدیث دشت عشق

به یاد سردار شهید «مرتضی ساده میری»

هلتی با که نشینی که یاران همه رفتند

شهید «مرتضی ساده میری» سا ل 1340 در شهرستان ایلام دیده به جهان گشود. خود او می گوید؛ «بنا به علاقه وافرم، به عضویت رسمی سبزپوشان لشکر امیر المومنین (ع) سپاه در آمدم و خدمتم را از گردان 503 شهید بهشتی به عنوان مسئول دسته آغاز کردم.» مرتضی در بین بچه های لشکر به «هلتی» معروف بود، چرا که او 8 سال دفاع مقدس را در هلت ها گذراند. «هلت در لهجه ایلامی به تپه ماهورهای رملی بی آب و علف می گویند که شرایط زندگی در آنجا بسیار سخت است.» وی با لهجه شیرین (شوهانی) تبسم را بر لبان رزمندگان می نشاند. سنگر مرتضی شلوغ ترین سنگر بود و دور و برش همیشه پر بود از رزمندگانی که به اخلاق خوب ورفتار پسندیده اوعشق می ورزیدند. در شب عملیات آنقدر روحیه رزمندگان را تقویت می کرد که مرگ شیرین تر از عسل می شد.

او در عملیات والفجر 5، والفجر 9، والفجر 10، کربلای 1، کربلای 10، نصر 4و نصر 8 سمت فرماندهی گروهان و ستاد گردان را بر عهده داشت و بارها مجروح گردید.

مرتضی بعد از جنگ خیلی با آن مرتضی زمان جنگ فرق داشت، چنانکه روزی روی چادرش این شعر را نوشته بودند:

در سنگر حق شیر شکاران همه رفتند

یاران هلت چون عطر بهاران همه رفتند

چون بوی گل آن پاک عیاران همه رفتند

هلتی با که نشینی که یاران همه رفتند

مرتضی سرانجام ساعت 12 شب 25 اسفند 69، یعنی درست در سالگرد عملیات والفجر 10 «مرتضی هلتی» در دامنه های قلاویزان، درعملیات پاکسازی مناطق غرب کشور از وجود منافقین ندای حق را لبیک گفت.