آرشیو دو‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۳
جهان
۲۰

احزاب سنتی فرانسه نگران احتمال تشکیل پارلمان تک قطبی

گروه جهان/ پیروزی چشمگیر حزب «به پیش» در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، رئیس جمهوری جوان این کشور را امیدوار کرده تا در دور دوم نیز با کسب بیش از 450 کرسی از مجموع 577 کرسی پارلمان، قوی ترین اکثریت مجلس را از سال 1958 تاکنون، به نام خود ثبت کند. با این حال احتمال تشکیل پارلمان تک قطبی، احزاب سنتی این کشور را بشدت نگران کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مردم فرانسه روز گذشته در حالی در دور دوم انتخابات پارلمانی شرکت کردند که انتظار می رود حزب محافظه کار به رهبری امانوئل ماکرون به بزرگترین گروه اپوزیسیون در پارلمان این کشور تبدیل شود. نظرسنجی ها حکایت از این دارد که حزب ماکرون موفق خواهد شد 75 تا 80 درصد کرسی های پارلمان را به دست آورد. این میزان اکثریت که در همه ادوار بی سابقه است، نگرانی های زیادی در این کشور به وجود آورده است زیرا کارشناسان متعددی آن را برخلاف دموکراسی موجود در فرانسه ارزیابی کردند. برخی مخالفان ماکرون نیز هشدار دادند که اکثریت قاطع در مجلس، تعادل میان موافق و مخالف و برخورد واقعی عقاید را از بین می برد.

پیش بینی شده میزان مشارکت مردمی در دور دوم به دلیل خستگی رای دهندگان از هفت ماه فراخوان و رای گیری و همچنین خشم مردم از سیاستمداران کشور بشدت کاهش یابد که این امر قطعا بر تلاش ماکرون در پیاده سازی اصلاحات تاثیر منفی خواهد گذاشت. این در حالی است که احزاب سنتی فرانسه که شکست سخت خود را در دور نخست به کاهش سطح مشارکت نسبت دادند، از مردم می خواهند تا با حضور گسترده در رای گیری، از تشکیل پارلمان تک قطبی که قدرت را در انحصار یک حزب نوپا قرار می دهد، ممانعت کنند.