آرشیو دو‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۱
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

متولیان برجام در مقابل نقض آن کاری نمی کنند؟!

با تصویب تحریم های جدید، زمان آن است که تدابیر پیش بینی شده و اعلامی از سوی مقامات ذی ربط اجرایی شود.

تابناک با اشاره به تصویب تحریم های جدید در سنای آمریکا نوشت: براساس توافق برجام همه تحریم های هسته ای علیه ایران تعلیق و پس از هشت سال کامل باید لغو شود اما با تصویب این تحریم ها، بندهای 26، 28 و 29 برجام به چالش کشیده شده و مانع جدی در استفاده ایران از منافع برجام به وجود می آید. درواقع آمریکا عملا با تصویب چنین تحریم ها، برجام را از محتوای حقوقی و کارکرد عملیاتی تهی می کند و این توافق صرفا محدود کننده حقوق هسته ای ایران خواهد بود.

پیش از تصویب این تحریم ها، عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام احتمالا در تیرماه امسال تشکیل می شود و تاکید کرد در صورت اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا، ایران آن را در راستای نقض برجام می بیند.

در این شرایط، علی لاریجانی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست که «طرح مقابله با مصوبه سنای آمریکا» درباره بسته تحریمی تازه علیه جمهوری اسلامی را هر چه سریع تر ارائه کند. لاریجانی تاکید کرد، مجلس شورای اسلامی «واکنش جدی» به مصوبه سنای آمریکا نشان خواهد داد و «پاسخ روشنی» به این مصوبه می دهد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و عضو کمیته نظارت بر برجام آذرماه سال گذشته تاکید کرده بود، پیش بینی های لازم در صورت نقض برجام از سوی آمریکا شده است؛ اما نمی توان این مسائل را علنی مطرح کرد. با این حال، پس از تصویب تحریم های تازه در سنای آمریکا، مشخص نیست چرا حداقل مفاد این پیش بینی ها مقابله جویانه اعلام نمی شود؟

آیا وقت آن نرسیده تا ایران در مقابل رفتار خصمانه آمریکا رفتار جدی تری در پیش بگیرد و آیا این کمیته به وظیفه خود به درستی عمل کرده است؟ آیا اکنون موعد اخذ مواضع قاطع همه مسئولان دخیل در این ماجرا نیست؟