آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۱
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

شرق: تمام وزارتخانه های اقتصادی دولت دارای مشکل هستند

یک کارشناس اقتصادی گفت، تقریبا تمام وزارتخانه های اقتصادی دولت دارای مشکل هستند.

مرتضی الله داد در مصاحبه با شرق گفت: دولت آقای روحانی قرار بود از بعد اندازه کوچک تر و از بعد کارایی چابک شود که متاسفانه گامی در این راستا برداشته نشد. دولت شرکت های گسترده ای را در اختیار دارد که این شرکت ها حیاط خلوت وزرا بوده و چندان تمایلی به واگذاری آنها نداشته اند. در این چند سال شاهد اقدام منسجم در زمینه کوچک سازی دولت نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه روحانی عدم توفیق شایسته در بخش اقتصاد را آسیب شناسی کند، افزود: یکی از مشکلات بزرگ در حوزه بانک و بانکداری است.

وی همچنین در پاسخ این سوال بیشترین مشکلات را در کدام وزارتخانه می بینید؟ گفت: می توان گفت تمام وزارتخانه ها و نهادهای اقتصادی دارای مشکل هستند. به صورت ویژه من از وزارت صنعت و معدن نام می برم. نمونه عینی آن در حمایت از صنعتی دیده می شود که در بخش کیفیت کالای تولید شده چندان همتی نداشته است. 110 هزار فقره وام 30 میلیون تومانی از طریق سیستم بانکی که خود دچار مشکل است، به صنعتی اختصاص یافت که کالایی تولید می کند و 50 سال است مورد حمایت دولت بوده و حالت پیرمردی را پیدا کرده که هنوز قدم برداشتنش با زمان کودکی تفاوتی نداشته و اگر حمایت نشود زمین خواهد خورد. امروز شجاعانه می گویند تولیدشان 38 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، اما دریغ از صادرات این تولیدات داخلی. زمانی تولید یک کالا مقبول است که بتواند از نظر قیمت و کیفیت وارد بازارهای رقابتی شده و محصول عرضه شده در این بازار موفق باشد. چند درصد از تولید انبوه خودرو را می توانیم در سایر کشورها عرضه کنیم؟

این کارشناس اقتصادی همچنین درباره تغییر وزرا اظهار داشت: من به شرایط احراز پست اصرار دارم. ما آن قدر که از شایسته سالاری صحبت می کنیم و بر آن تاکید داریم، متاسفانه به آن عمل نمی کنیم. پست ها را به گروه های سیاسی واگذار کرده ایم. مسئله اتوبوسی آمدن و رفتن در کابینه ها تا سطح مدیران کل را بعضا شاهد بوده ایم. شرایط احراز پست برای مدیران ارشد و میانی باید لحاظ شود.