آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۱
جهان
۶

استاد دانشگاه آمریکایی رم:جنگ علیه یمن وخیم ترین فاجعه انسانی را رقم زده است

جنگنده‎های سعودی بامداد دیروز بازار «المشنق» در منطقه مرزی «شدا» واقع در غرب استان صعده را بمباران کردند.

به گزارش فارس و به نقل از منابع خبری یمن، در این جنایت جدید عربستان، 25 نفر از مردم یمن کشته و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند. واحد توپخانه ای ارتش عربستان همزمان این بازار را گلوله باران کردند تا مانع ورود امدادرسانان به محلی که بمباران شده است، شوند.

جنگنده‎های عربستان روز شنبه نیز مناطق «حرض» و «میدی» استان حجه واقع در غرب یمن را بیش از 26 بار بمباران کردند.

در حالی که رژیم سعودی با جنگ افروزی های خود، موجی از ناامنی و بی ثباتی را درمنطقه رقم زده است، رولا جبرایل، استاد دانشگاه آمریکایی رم و کارشناس برجسته در حوزه تحولات خاورمیانه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با ابراز تاسف از وضعیت بسیار نامساعد انسانی در یمن، تاکید کرد جنگ عربستان علیه یمن، وخیم ترین فاجعه انسانی را درجهان پدید آورده است.

در همین رابطه احمد الحکلانی، عضو پارلمان یمن، اعلام کرد تعداد جان باختگان بر اثر بیماری وبا به 1054 نفر افزایش یافته است، اثر زیانبار تجاوز عربستان به یمن، بازتابی گسترده میان افکارعمومی منطقه و جهان داشته است و ابعاد جنایات رژیم سعودی، بیش از پیش در معرض دید جهانیان قرار گرفته است.

در ادامه تحولات یمن، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، دولت مستعفی یمن روز شنبه به بهانه کاهش مصائب جنگ و از سرگیری پرداخت حقوق کارمندان موافقت خود با طرح سازمان ملل درباره واگذاری بندر الحدیده به طرف سوم را اعلام کرد. شورای امنیت با جانبداری از عربستان طرح واگذاری بندر الحدیده به طرف سوم را که تامین کننده 80 درصد مواد غذایی مردم یمن و نقطه حیاتی حمل و نقل کمک های بین المللی است، مطرح کرد. این در حالی است که محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن ضمن محکوم کردن موضع شورای امنیت در بیانیه روزپنجشنبه خود آن را مشوقی برای تداوم تجاوز و جنایات عربستان و ائتلاف آن در یمن دانست.

عربستان در اتهامی واهی، انصارالله را متهم به استفاده نظامی از بندر الحدیده و قاچاق اسلحه و مهمات کرده است و خواستار استقرار ناظران سازمان ملل در این بندر اقتصادی شد. این در حالی است که انصار الله این اتهامات را تکذیب وتاکید کرد سیاست های ظالمانه عربستان و انتقال بانک مرکزی از صنعا به عدن موجب قطع حقوق هزاران کارمند یمنی شده است.