آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۱
جهان
۶

مشاور رئیس جمهور استعفا دادند

ترامپ، تنهاتر از همیشه!

در تازه ترین رویداد کاخ سفید شورای مشاوران دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه بیماری ایدز، شش نفر از اعضای خود را به دلیل بی توجهی رئیس جمهور از دست داده است.

این مشاوران در اعتراض به سیاست های دولت جدید آمریکا در از بین بردن سیاست های مثبت مبارزه با ایدز و بی توجهی وی به این بیماری استعفا کردند.

«اسکات شوتس» یکی از اعضای شورای مشورتی ریاست جمهوری آمریکا که استعفا کرده در یادداشتی برای مجله نیوزویک نوشت: ما به عنوان حامیان افرادی که مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند، زندگی خود را صرف مبارزه با این بیماری کردیم و دیگر احساس نمی کنیم بتوانیم به طور کارآمد در محدوده یک هیات مشورتی رئیس جمهوری به کار خود ادامه دهیم؛ زیرا او تقریبا هیچ اهمیتی به این موضوع نمی دهد.

بنا به گفته شوتس، اعضای این شورا توسط رئیس جمهور منصوب می شوند و در حال حاضر شامل «مسئولان خدمات عمومی، محققان، کارشناسان خدمات درمانی، رهبران مذهبی و حامیان حقوق مبتلایان به ایدز» می شوند.

ترامپ از زمان روی کار آمدن تنش های بسیاری را با بسیاری از کارشناسان و حتی مشاوران حلقه خود داشته است.

سیاست های او در قبال سامانه بهداشتی کشوری که در دوره اوباما تدوین شده بود و از آن به «اوباما کر» یاد می شد، تغییرات آب و هوایی، پیمان های نظامی بویژه ناتو، اتحادیه اروپا، تجارت آزاد در منطقه شرق آسیا و غیره سبب شده تا بسیاری از مشاوران وی در اظهارنظر های مختلف ناراحتی خود را اعلام کنند.

استعفای مشاوران وی در حوزه بهداشت و درمان نه نخستین موج کناره گیری ها و نه آخرین آن خواهد بود. کاخ سفید در آینده شاهد کناره گیری ها و تحولات بسیاری خواهد بود که همگی آنها برآیند سیاست های آشفته ساکن جدید آن در تمامی حوزه هاست.