آرشیو دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۱
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

مسابقه قرآنی شماره (24) بشارت 1451

متن زیر خلاصه ای از مفاهیم و پیام سوره مبارکه ملک است که علاقه مندان می توانند ضمن بهره مندی از سفره الهی این سوره مبارکه در ماه مبارک رمضان در مسابقات طرح قرآنی 1451که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی مراکز و نهادهای قرآنی و رسانه ای کشور برگزار می شود، شرکت کنند و از هدایای ارزشمند آن بهره مند شوند. سوال مسابقه کتبی تشریحی طرح، درباره مباحث اصیل اعتقادی این سوره است که علاقه مندان می توانند برای شرکت در مسابقه از طریق صندوق پستی 1451 19395، شماره مسابقه پیام کوتاه300001451، پایگاه اطلاع رسانیhttp://1451.irib.ir و نشانی الکترونیکی irib.ir@1451 اقدام کنند. همچنین شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات مخاطبان ارجمند خواهد بود.

سوره ملک، سوره ای مکی است و به مباحث اصیل اعتقادی، یعنی خداشناسی، راهنماشناسی و فرجام شناسی می پردازد. محور اصلی این سوره، این است که ملک و فرمانروایی هستی، تنها در دست خداست و دیگر مباحث مطرح شده در سایه این نکته مهم ارائه می شود. مخاطب با تدبر در این سوره، جایگاه خود را در نظام آفرینش می یابد و با فهم هدف آفرینش و مقصد نهایی خود، ضرورت یافتن سبک زندگی متعالی با بهره گیری از عقل و وحی را احساس کرده و برای رسیدن به آن انگیزه پیدا می کند.

قل هو الذی ذراکم فی الارض وإلیه تحشرون ﴿24﴾

بگو اوست کسی که شما را پس از آفرینش، در زمین پراکنده کرد و درنهایت نیز به سوی او بازمی گردید.

بخش نخست آیه، درباره مرحله پس از آفرینش انسان، یعنی اولین مرحله زندگی بود که به پراکنده شدن انسان ها روی زمین برای سپری کردن زندگی گذرای دنیایی اشاره داشت؛ زندگی ای که اصالت ندارد و تنها مقدمه ای است برای زندگی ابدی. در بخش دوم آیه درباره مرحله نهایی سخن به میان آمده است:

او همان کسی است که شما را در زمین پراکنده کرد و اوست همان کسی که همه شما درنهایت نزد او گرد خواهید آمد تا براساس سرنوشتی که در زمین برای خود رقم زده اید، به زندگی ابدی و اصیل خود ادامه دهید.

در آیه بیست و چهارم سوره مبارکه ملک به کدام اصل اعتقادی اشاره شده است؟

الف) نبوت

ب) معاد