آرشیو دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۳۳
زندگی: سلامت
۱۹
الو دکتر 88757758

بیماران قلبی در آستانه بارداری بخوانند؟

دکتر آمنه سادات حقگو (متخصص زنان و زایمان و نازایی)

زنی 28 ساله هستم که از دوران کودکی به بیماری قلبی مبتلا بوده ام. با وجود قابل کنترل بودن بیماری ام، همیشه نگرانم که آیا می توانم مادر شوم یا خیر؟ لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا بارداری می تواند جان مرا به خطر بیندازد؟

این واقعیت که همه زنان مبتلا به بیماری های قلبی همواره نگران دوران بارداری شان هستند قابل انکار نیست، اما نمی توان برای همه آنها یک نسخه واحد تجویز کرد، چرا که بارداری برای برخی بیماران کم خطر یا حتی بی خطر و برای برخی دیگر خطرناک است. از این روی بهتر است شما قبل از بارداری با پزشک معالج خود مشورت کنید. علاوه بر نوع مشکل قلبی ممکن است شما از داروهایی استفاده کنید که برای سلامت جنین خطرناک باشد و پزشک باید داروهای کم خطرتری را جایگزین دارو های فعلی شما کند یا دوز آنها را چنان تغییر دهد که سلامتی جنین را به خطر نیندازد. کلیه مبتلایان به بیماری های قلبی حتی اگر با تایید پزشک باردار شوند باید طی بارداری نیز تحت نظر پزشک خود باشند.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که گاهی برخی از مشکلات قلبی بدون وجود سابقه قبلی بیماری در دوران بارداری نمایان می شوند. تنگی نفس پیش رونده یکی از نشانه هایی است که باید جدی گرفته شود. البته تنگی نفس خفیف در این دوران تا حدی طبیعی است، اما اگر این حالت پیش رونده شود یا هنگام دراز کشیدن به وجود آید نباید کم اهمیت شمرده شود. درد در قفسه سینه، سرفه های شبانه یا سرفه های خونی از دیگر علائمی است که از ابتلا به مشکلات قلبی خبر می دهند و باید جدی گرفته شوند.