آرشیو دو‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۵
فرهنگ و هنر
۲۲
فرهنگ

محمد بقایی ماکان: ذوق تحقیق در اهل قلم از میان رفته است

محمد بقایی ماکان می گوید: ذوق نوشتن و تحقیق در اهل قلم تقریبا از میان رفته است. این نویسنده و پژوهشگر درباره خواسته های اهل قلم از متولیان حوزه فرهنگ به ایسنا گفت: اهل قلم برای رفع مشکلات نویسندگان و مولفانی که بواقع شایسته این عنوان هستند به دلیل آنکه آثاری ارزشمند با صرف وقت و زحمت بسیار پدید می آورند طبیعتا توقع دارند که محصول تلاش فکری آنان به میان افراد علاقه مند راه یابد و جامعه از آن بهره مند شود، ولی مشکلات و موانعی در تمامی زمینه های نشر از دریافت مجوز و عبور از ممیزی گرفته تا گرانی مصالح چاپ و نحوه توزیع وجود دارد که ذوق نوشتن و تحقیق را در اهل قلم تقریبا از میان برده و از همین روست که به ندرت اثری ارزشمند همانند دهه های پیشین در بازار کتاب عرضه می شود تا جایی که حتی چاپ مجلدات پایانی برخی مجموعه ها مانند «تاریخ فلسفه کاپلستون» با وجود آنکه در اختیار نهادی دولتی است، به فراموشی سپرده شده است.

بقایی ماکان در ادامه بیان کرد: هرازگاهی به مناسبتی مثل روز قلم همایش هایی در ستایش از نویسندگان و مولفان با هزینه های کلان ترتیب می دهند که هیچ حاصلی در اصل موضوع ندارد، زیرا حلوایی است که فقط به لفظ می آید و چون فاصله ای بعید با واقعیت دارد تلخکامی صنعت نشر را برطرف نمی کند. این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که مشکلات کتاب و نشر و نویسندگان را چه موضوعاتی می داند، متولیان فرهنگی چه اولویت هایی را باید دنبال کنند تا شرایط کتاب و کتابخوانی بهبود یابد و در عین حال راهکارهای رفع گرفتاری های اهل قلم در شرایط حاضر چیست، گفت: به نظرم مشکل دهشت آور صنعت نشر را در کشور حتی در قیاس با کشورهای همسایه نباید به صورت انتزاعی مورد بحث قرار داد.

در شرایطی که طبق آمار رسمی که اخیرا منتشر شده هر روزه 200 روزنامه در کشور منتشر می شود که مجموع شمارگان آنها به 900 هزار نسخه هم نمی رسد، دلیلی دارد که باید آن را از ریشه مورد بررسی قرار داد. این در حالی است که در کشورهای همسایه روزنامه هایی به تنهایی شمارگان میلیونی دارند.