|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان96/4/26: تاجران سينمايي و هزينه هاي فرهنگي
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21773
دوشنبه بيست و نهم آبان ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21673 26/4/96 > صفحه 8 (تصوير روز) > متن
 
      


تاجران سينمايي و هزينه هاي فرهنگي


نويسنده: مهدي اميدي

سينماي ايران، مدتي است که با هجوم فيلم هاي کمدي سخيف مواجه شده است؛ «هجومي» که طي دو سال اخير، تورم پيدا کرده و در سال جديد به اوج خود رسيده است. اگر چه حضور فيلم هايي از ژانر کمدي بر پرده سينماهاي کشور، امري طبيعي و به يک معنا لازم به نظر مي رسد، اما آنچه نگران کننده است، تبديل شدن نوع خاصي از کمدي نازل که از نظر ساختاري، مملو از کپي کاري و کليشه و از نظر محتوايي، در حد بيان شعارهاي سطحي است به جرياني فراگير در سينماي ماست.
    
    آيا اين جريان را مي توان به سود فرهنگ کشور دانست؟
    براي پاسخگويي به اين دست پرسش ها، بايد به اصول و بنيادهاي هنر و سينماي انقلاب، آنچنان که در آرا، گفتارها و نوشته هاي بزرگان مکتب انقلاب آمده است رجوع کرد. با اين کار، بدون شک پاسخ منفي است؛ چرا که دراين فيلم هاي طنزآميز سينماها، هدف اصلي خنده و تفنن است؛ در صورتي که خنده و تفنن نمي توانند به عنوان هدف استفاده شوند، بلکه بايد وسايلي باشند براي رسيدن به اهدافي والا و متعالي؛ به اين معني که برخي از نکات را در قالب هاي جدي نمي توان گفت، اما طنز و کمدي، مي تواند با استفاده درست، منطقي و اخلاقي، به کمک فرهنگ سازي بيايد. در بسياري موارد، بيان حرف حق و آگاهي بخشي به مخاطب، به وسيله اين قالب موثرتر خواهد بود. اما متاسفانه سينماي طنز و کمدي امروز ايران، مسيري کاملا خلاف اين جهت را مي رود. با نگاهي گذرا به آثاري که به عنوان طنز، طي يکي دو سال اخير روي پرده آمدند، مي توان اين برداشت را داشت که تقريبا تمام آنها، هدفي جز سرگرم سازي و خنداندن مخاطب نداشته و در فرامتن چنين هدفي، غايات مادي يا سياسي باطل را مي جسته اند. غفلت مخاطبان و دور ساختن آنها از انديشيدن و خودآگاهي در فضايي معنوي و آرمانگرايانه، کارکرد اصلي اين گونه سينمايي در ايران بوده است. بسياري از حرکات و کلمات مورد استفاده در آثار کميک ايراني، بدون شک با دين در تضاد هستند. شادي برخاسته از چنين آثاري، همراه با انتقال نوعي سبک عقلي و روحيه خودباختگي در مقابل ضدارزش ها بوده است.
    وقتي از مسايل مضموني و محتوايي در سينما صحبت مي کنيم عده اي اعتراض مي کنند و مي گويند سينما قبل از اين که بتواند به ترويج و اشاعه آموزه هاي اعتقادي دست بزند، بايد ازنظر صنعتي و تکنيکي درست شود و يا اين سخن که سينما بدون جذب مخاطب و بازگشت سرمايه رو به نابودي خواهد رفت. اين نکات درست هستند، اما با نگاهي عميق به مسئله مي توان درک کرد که جريان سينماي طنز ايران در سال هاي اخير- که البته شروع آن از دوران حاکميت فرهنگي غرب زدگي تساهل جوي اصلاحات بود- منجر به پايين آوردن سطح سليقه مخاطبان سينما شده است. وقتي ذائقه بينندگان به چنين فيلم هايي عادت کرد، آن وقت بايد شاهد بي تماشاگر ماندن ساير فيلم ها بود؛ هر چند از نظر صنعتي و فني تکامل يافته باشيم.
    طنز سبک و بي هدف جذابيتي کاذب دارد که مخاطبان خود را موجوداتي فاقد تعادل روحي و رواني مي پندارد و با تحميق مردم، زمينه را براي عوام زدگي و ميان مايگي آماده مي سازد و چنين مسئله اي نتيجه اي جز استثمار روحي و فکري جامعه براي «تاجران سينمايي» نخواهد داشت.
    گذشته از تمام اين مسايل، فيلم هايي چون «گشت 2»، «نهنگ عنبر 2»، «اکسيدان»، «خوب، بد، جلف» و ... در درازمدت به اضمحلال و زوال سينما مي انجامند؛ نکته مهم اين است که اکثر اين فيلم ها داراي شباهت سبکي و ساختاري هستند و اين مسئله نوعي رکود و يکنواختي را بر سينما تحميل کرده است.
    اين معضل، نه تنها فرصتي براي بازسازي بدنه سينماي ايران و آشتي دادن مخاطبان نيست، بلکه تهديدي عليه فرهنگ جامعه محسوب مي شود؛ به خصوص اين که مي دانيم تعداد زيادي از اين نوع آثار در نوبت اکران هستند و تعداد بسيار بيشتري نيز در مراحل مختلف توليد قرار دادند.
    تاجران سينمايي و هزينه هاي فرهنگي
    


 روزنامه كيهان، شماره 21673 به تاريخ 26/4/96، صفحه 8 (تصوير روز)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 11 بار
    



آثار ديگري از "مهدي اميدي"

  زرد؛ يك فيلم ضدخانواده ديگر
مهدي اميدي، كيهان 8/8/96
مشاهده متن    
  حمله به خانواده و زن در فيلم هاي روي پرده
مهدي اميدي، كيهان 1/8/96
مشاهده متن    
  فيلم هاي توقيفي؛ نشانه هايي از اخلال در مديريت سينمايي
مهدي اميدي، كيهان 27/6/96
مشاهده متن    
  حبيب الله كاسه ساز تهيه كننده خط شكن
مهدي اميدي، كيهان 2/5/96
مشاهده متن    
  خرم شهر / نگاهي به فيلم ويلايي ها
مهدي اميدي، كيهان 1/3/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه مطالعات سياسي
متن مطالب شماره 35، بهار 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است