|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان96/4/26: كدام سينما نقشه شوم«چهارشنبه هاي سفيد» را كامل مي كند؟!
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21699
پنجشنبه بيست و ششم مرداد ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21673 26/4/96 > صفحه 8 (تصوير روز) > متن
 
      


كدام سينما نقشه شوم«چهارشنبه هاي سفيد» را كامل مي كند؟!
جايگاه و جلوه حجاب و عفاف در رسانه ها

نويسنده: محمدرضا محقق

يکي از مهم ترين موضوعاتي که سالهاست- از اول انقلاب و حتي پيش از آن تا کنون- در حوزه مباحث هنري و به خصوص سينما و تلويزيون محل تلاقي دغدغه و نگراني متدينين بوده بحث حجاب و عفاف است.
    همه نيک مي دانيم که هميشه متدينين نسبت به حوزه سينما و تلويزيون به خصوص از منظر و موضع مباحث ديني و تقيدات آييني و به خصوص بحث حجاب و عفاف، سوالات و نگراني ها و دغدغه هايي متنوع داشته اند.اينکه سينما و تلويزيون ما چه تصويري از حجاب و مهم تر از آن، عفاف به مخاطبانش ارائه مي دهد و اين تصوير تا چه اندازه ملهم از آموزه هاي ديني و تا چه اندازه قابل اعتنا و اعتماد است از زمره جدي ترين و اصلي ترين نکات در اين خصوص است.
    بگذاريد از اينجا شروع کنيم: تکراري ترين و آشناترين تصوير يک زن چادري هم در سينما کدام است؟ قدري به خاطرات و آرشيو ذهنتان فشار بياوريد. خب! پاسخ چيست؟
    درست است! شما هم مثل نگارنده يک تصوير آشنا به ذهنتان خطور کرد: تصوير زن بذهکار يا متهمي که براي اداي توضيحات وارد دادگاه مي شود. اين زن يک مشخصه ظاهري دارد: چادر! بله درست است. البته با تاسف و تاثر!اين تصوير آشنا و پربسامد زن چادري در سينماي ما از زن و چادر است!
    البته نمونه هاي عجيب و غريب ديگري هم هستند که نمي دانيم بايد به ديده ترديد به آنها بنگريم يا موضوع ديگري در کار است. به بررسي اين نمونه ها در ادامه مطلب خواهيم رسيد.
    اما تصويري که از زن در سينما - نه تنها سينماي ايران و بلکه سينماي جهان- ارائه مي شود با همه تفاوت هاي نسبي و تضادهاي گاه و بي گاهي که دارد از يک مدل معمولي و دستمالي شده هميشگي پيروي مي کند: تصويري نه مبتني بر ارزش هاي والاي انساني و اسلامي که در زن مستتر و فطري است بلکه نمايه اي الکن و ابتر از چيزهايي که سالهاست به خورد مخاطب داده مي شود. حالا فرقي هم نمي کند که مايه هاي فمينيستي ادبيات و فرهنگ غرب منشاش باشد يا نگاه سنتي به معناي منفي و غلطش در شرق. آبشخورش تحجر و واپس گرايي شبه ديني و شبه سنتي باشد يا سقوط در دره فمينيسم و آزادي مطلق جنسي و نگاه کالامآب به زن که دستاورد مهمي(!) در غرب و در برابر هواداران فرهنگ غربي است!
    اما اين همه ماجرا نيست. در واقع شايد بتوان گفت يک پازل ديگر که در هم تنيدگي مخفي و فريبنده اما اثرگذاري در کنار اين شيوه معمول و مالوف و عريان برهنگي فرهنگي دارد، شيوه اي است که در برخي از فيلم ها و سريال هاي خودمان و در نظام برنامه سازي داخلي پي گيري مي شود که البته پيچيده تر، فريباتر و حرفه اي تر و مرموزتر از آن گروه اول است.
    بگذاريد با يک مثال موردي شناخته شده دم دستي موضوع را پي بگيريم:
    چند سال قبل، سريال نسبتا پرمخاطبي به نام «دودکش» پخش مي شد که از جمله سريالهاي مناسبتي ماه رمضان هم بود. دودکش به جهت جذب مخاطب و ريتم و تيپ ها و... سريال نسبتا سرپا و آبرومندي بود. اما اولين زني که در اين سريال با «چادر» حضور پيدا کرد -در نقش مادر زن يکي از نقش هاي فرعي- حضوري به شدت دفرمه، عصبي، پرخاشگر و غيرمنطقي داشت. اين حضور از اين جهت خيلي اهميت دارد که چرا اولين بانويي که با «چادر» در اين سريال حاضر مي شود بايد چنين تصويري از خود به نمايش بگذارد؟! شايد بشود گفت اشتباهي رخ داده و هيچ عمد و غرضي هم در کار نبوده و اين واقعه کاملا تصادفي است.
    اين در حالي است که در طول سال هاي گذشته خيلي اندک و در حد النادر کالمعدوم، نمايش نسبتا خوبي در برخي از آثار نمايشي در باب به تصوير کشيدن غيرکليشه اي و قابل دفاع از چادر داشته ايم که شايد بهترين نمونه اش هم در سينما و در فيلم زيباي «به همين سادگي» بود، هر چند اکثر سريالها و فيلم هايمان کماکان نگاهي ارتجاعي و دمده و غير قابل دفاع به هويت چادر و زن چادري دارند و هنوز هم مثل سه دهه قبل، فقط موقع نشان دادن «بدبختي» و «عزا» و «بزهکاري» و «زندان» ياد چادر و زن چادري مي افتند!چادري که چه در هويت ديني و چه در تاريخ ملي ما، جايگاه و پايگاهي جدي و مباني قابل دفاعي داراست.
    بيش از اين روي اين نکته تاکيد نمي کنيم و قضاوت را به مخاطب وا مي گذاريم فقط ذکر اين جمله را بد نمي دانيم که گاهي اوقات يک صحنه يا سکانس يا بازي فرعي ممکن است در ظاهر عادي و ساده و «همينطوري» به نظر برسد ولي قدري که دقت مي کنيم معاني بعضا خطرناک و تاسف برانگيزي را به دنبال مي آورد. اينطور نيست؟!
    حالا و با اين بررسي هاي فشرده و موردي از محصولات سينمايي و تلويزيوني مان، وقت آن است که موضوع را از جنبه اي ديگر هم بسنجيم.
    
    هجوم به حجاب در فضاي مجازي
    اين روزها موضوع چهارشنبه هاي سفيد در فضاي مجازي موجي تخريبي و شبهه افکن درباره حجاب به راه انداخته است. اين موضوع البته بيشتر وجه سياسي دارد تا عقيدتي ولي با اين حال بايد مورد مداقه قرار بگيرد. تاريخ در اين ميانه مي تواند واگويه ها و درس هاي عبرت آميز و اشارات حکمت آموز خوبي براي نسل امروز و فرداي ما داشته باشد.
    ماجراي مسجد گوهر شاد و کشف حجاب يکي از نقاط عطف بزرگ در اين خصوص است. اگر آن روز زن مسلمان ايراني با حجاب خويش، رضاخان قلدر قداره بند را به خاک سياه نشاند، امروز هم لشکر مومنان راه خدا و بانوان عفيفه و متفکر و پيشرفته ايراني، پاسخ محکمي به دسيسه هاي شيطاني سياهي لشکر غرب خواهد داد! در اين شکي نيست. اما... .
    آيا براستي عمال استکبار جهاني و پياده نظام جريان منحط غربي، مي خواهند با خيمه شب بازي «نه به حجاب»شان در برابر کوه مقاومت و عفاف و متانت و ديانت زن ايراني مسلمان بايستند؟!
    حتما شما هم در جريان هستيد؛ منظور نگارنده اين جنبش به اصطلاح «چهارشنبه هاي سفيد» است که در امتداد و استمرار جنبش قبلي يعني «نه به حجاب» چندي است رخ نموده است.
    در فضاي مجازي و شبکه هاي مجازي گروه هايي براي مقابله با حجاب و عفاف تشکيل شده و به تلاش خود شدت داده اند و از دختران ايراني مي خواهند براي مبارزه با جمهوري اسلامي عکس هاي بي حجاب خود را در صفحات شخصي خود در شبکه اجتماعي قرار دهند!
    نبايد دستپاچه شد و يا رفتار مقطعي آن هم در شعاري ترين و سطحي ترين نوع ممکنش را به رخ کشيد. بايد صبور بود و با متانت و البته دقت و حساسيت و زمان شناسي و بجا و درخور عمل کرد. ما در طول اين سالها از دست اين رفتارهاي باري به هر جهت و فکر نشده و ظاهري و سطحي کم آسيب نديده ايم.
    نبايد يادمان برود؛ حتي همين ها که شايد وارد بازي شيطاني اين جنبش شوند، اهالي همين مملکت و دختران پاک همين سرزمينند که شايد بازي خورده اند و فريب؛ شايد کينه اي از رفتاري نابجا بردل داشته اند و حالا مي خواهند اينجوري تلافي کنند و انتقام بگيرند.- از که؟ از چه؟-حواسمان باشد و دوست را از دشمن و غافل را از معاند و فريب خورده را از عمله برنامه اي پيچيده بازشناسيم.
    اما از اينها که بگذريم؛ جنگ فرهنگي يک واقعيت است. نمي شود انکار و کتمانش کرد يا دست کم گرفت. حقيقت اين است که اين روزها و در ادامه اتفاقي که طي سال هاي اخير، خاصه در شبکه هاي اجتماعي رخ داده است، شاهد يک موج مخرب شيطاني عليه دستاوردهاي ديني و مظاهر و شعائر اسلامي هستيم. شايد بشود گفت سبيل اين هجوم خصمانه و موج مجازي، پديده حجاب است.
    
    لزوم برخورد هوشمندانه با ترويج بي حجابي
    اگر اهل مطالعه تاريخ باشيم به خوبي مي فهميم چرا دشمنان اسلام اينقدر عليه حجاب دشمني مي کنند و چرا موضوع حجاب تا اين اندازه براي آنها مهم و حياتي است. اين روزها، زن مسلمان ايراني و گوهر حجاب اسلامي با هجمه اي عجيب و پيچيده و به اصطلاح «نرم» روبرو شده است.
    ترديدي نيست که مواجهه رسانه اي با اين عمليات رواني دشمن نياز به فکر و تدبير و عقلانيت دارد و با رفتار هاي احساسي و شعاري زودگذر، تاثير اين حمله دشمن را بيشتر کرده و در نهايت به بازي کردن در زمين دشمن منتهي مي شود. جاي آن دارد که پيروان راستين اسلام ناب و علاقه مندان واقعي نهضت حضرت روح الله(ره) غيرتمندانه و دلسوزانه، با تامل و متانت و بصيرت با اين موقعيت مقابله کنند و عزم فکري و حرکت جهادي خويش را براي مقابله اي روشنگرانه و پيشروانه و نه منفعلانه و سطحي و زودگذر در برابر اين هجوم فرهنگي به انجام رسانند. بي شک در چنين موقعيتي کار فرهنگي اصل است و کار فرهنگي هم داراي پيچيدگي هاي خاص خود و نيازمند دقت و تاملي درخور براي رسيدن به اهداف آن است.
    راهکارهاي گوناگوني را مي شود در اين موقعيت سنجيد و به کار بست و از همه ظرفيت هاي فرهنگي و فضاي رسانه اي در کشور نيز مي توان بهره جست. نبايد ميدان را به حريف واگذار کرد همان طور که نبايد در زمين دشمن و با چينشي که او مي خواهد و تدبير کرده به بازي گرفته شد.
    اينک بايسته است گوهر حجاب و دستاوردهاي بانوان مسلمان که با حفظ عفاف و متانت و ديانت خويش، قله هاي علم و معنويت و پيشرفت را فتح کرده اند بيش از پيش به نمايش گذاشته شود.
    و يا در همين فضاهاي مجازي جنبش نرم «آري به حجاب» راه اندازي شود و با حضور جدي و همه جانبه و يکپارچه امت حزب الله، اين دسيسه شيطاني دشمنان دين، خنثي گردد. و هزار و يک کار ديگر که اگر دقيق و عميق بيانديشيم، مي توانيم به دستاوردهاي خوبي نائل آييم.
    مثلا در همين نمايشگاه کتاب اخير؛ اين ايده که با گل از بانوان محجبه پذيرايي شود و حجاب و عفاف آنها پاس داشته شود، ايده اي ارزشمند بود که نتايج بسيار خوبي را هم در پي داشت و به هر چه معنوي تر شدن فضاي نمايشگاه يک گام نزديک تر شد.
    ما هزاران بانوي محجبه دانشجو و طلبه داريم که مراتب کمال علمي و معنوي را طي کرده و به مراتب والاي معرفتي دست يافته اند. ما هزاران مادر شهيد، خواهر شهيد، همسر شهيد، خانواده آزادگان و بانواني که از همسران جانباز و شيميايي خويش سالهاست مراقبت و مواظبت مي کنند و چنين مجاهدتي را به انجام مي رسانند داريم؛ اينها همه الگو و اسوه اند.
    ما اگر چنين گوهرهاي شب افروز و گنجينه هاي انساني جماعه اسلامي خويش را معرفي کنيم و به آنها بيش از پيش بباليم، مي توانيم نه از موضع تدافعي بلکه از موضع تهاجمي در فضاي جهاني حضور داشته باشيم و به دفع هجوم هاي فرهنگي دشمنان دين خدا نايل آييم.
    آيا براستي عمال استکبار جهاني و پياده نظام جريان منحط غربي، مي خواهند با خيمه شب بازي «نه به حجاب»شان در برابر کوه مقاومت و عفاف و متانت و ديانت زن ايراني مسلمان بايستند؟!
    اگر آن روز بانوي مسلمان با حجاب خويش، رضاخان قلدر قداره بند را به خاک سياه نشاند، امروز هم لشکر مومنان راه خدا و بانوان عفيفه و متفکر و پيشرفته ايراني، پاسخ محکمي به دسيسه هاي شيطاني سياهي لشکر غرب را خواهد داد!
    حالا مي توان نقطه اتصال موضوع و مقوله اول را با مسئله دوم درک کرد و حساسيت بالا و حياتي «نيازمندي به اتاق فکر»ي که در ابتداي اين نوشتار بدان اشاره کرديم و فقدانش را يادآور شديم مطمح نظر قرار داد.
    نگارنده معتقد است مقوله چهارشنبه هاي سفيد ارتباط پيچيده و قابل اعتنا و تامل برانگيزي با محصولات سينمايي و تلويزيوني ما دارد که مستقيم يا غيرمستقيم و سلبي يا ايجابي به مقوله حجاب، عفاف، چادر و چيزهاي ديگري از اين دست ورود مي کنند.
    يادمان باشد چهارشنبه هاي سفيد تنها در جامعه اي جواب مي دهد که پيش از آن، زمينه هاي فکري و تربيت بصري و کليشه هاي رايج تصويري در جهت زير سوال بردن حجاب و به خصوص چادر به عنوان حجاب برتر با آن عقبه تاريخي افتخارآميز، به همت برنامه سازان و توليدکنندگان آثار پرمخاطب، عمل کرده باشد!
    آري؛ هنوز هم يکي از مهم ترين موضوعاتي که در حوزه مباحث هنري و به خصوص سينما و تلويزيون محل تلاقي دغدغه و نگراني متدينين بوده بحث حجاب و عفاف است.
    هنوز هم متدينين – کاملا بجا و درخور- نسبت به حوزه سينما و تلويزيون به خصوص از منظر و موضع مباحث ديني و تقيدات آييني و به خصوص بحث حجاب و عفاف، سوالات و نگراني ها و دغدغه هايي متنوع داشته اند.
    و هنوز هم اينکه سينما و تلويزيون ما چه تصويري از حجاب و مهم تر از آن، عفاف به مخاطبانش ارائه مي دهد و اين تصوير تا چه اندازه ملهم از آموزه هاي ديني و تا چه اندازه قابل اعتنا و اعتماد است از زمره جدي ترين و اصلي ترين نکات در اين خصوص است.
    پاسخ و تامل در اين سوالات با چه کسي و وظيفه کدام نهاد است؟
    کدام سينما نقشه شوم«چهارشنبه هاي سفيد» را کامل مي کند؟! / جايگاه و جلوه حجاب و عفاف در رسانه ها
    


 روزنامه كيهان، شماره 21673 به تاريخ 26/4/96، صفحه 8 (تصوير روز)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 22 بار
    



آثار ديگري از "محمدرضا محقق"

  خورشيد اخلاص / درنگي در شخصيت، سيره و ميراث شهيد چمران
محمدرضا محقق، كيهان 28/3/96
مشاهده متن    
  زمينه هاي جلوه بخشي تصويري آيات وحي / بررسي تعامل دين با هنر هفتم- بخش دوم
محمدرضا محقق، كيهان 1/3/96
مشاهده متن    
  بن مايه اي الهي در ميدان شناخت زيبايي / تاملاتي در نگاه شهيد مطهري به مقوله هنر
محمدرضا محقق، كيهان 11/2/96
مشاهده متن    
  به ياد شهيد آويني؛ چرا دست از سر من برنمي دارد هواي تو...
محمدرضا محقق، كيهان 20/1/96
مشاهده متن    
  التهاب، غوغا، دعوا و... ديگر هيچ! / درنگي در سينماي ايران در سالي كه گذشت
محمدرضا محقق، كيهان 23/12/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه روان پرستاري
متن مطالب شماره 3 (پياپي 503)، مرداد و شهريور 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است