|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان96/4/26: خريد و فروش فيلم قاچاق يعني سرقت فرهنگي!
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21792
پنجشنبه بيست و سوم آذر ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21673 26/4/96 > صفحه 5 (گزارش روز) > متن
 
      


خريد و فروش فيلم قاچاق يعني سرقت فرهنگي!
بررسي عوامل و راه هاي مبارزه با انتشار غيرقانوني فيلم هاي داخلي- بخش دوم


قاچاق فيلم، انتشار غيرقانوني کتاب، فروش آثار هنري تقلبي، پخش سريال هاي شبکه نمايش خانگي در اينترنت و... جرائمي هستند که دائم در فضاي فرهنگي ما رخ مي دهند.
    همه اين فعاليت ها خساراتي را به صاحبان و توليدکننده هاي اين آثار وارد مي کنند. اما قاچاق فيلم نسبت به انتشار ساير محصولات فرهنگي و هنري خسارت بار تر است. چون معمولا توليد فيلم در مقايسه با ديگر محصولات، پرزحمت تر و هزينه بر تر است.
     يک تهيه کننده يا سرمايه گذار و يا يک نهاد فرهنگي براي ساخت يک فيلم سينمايي بايد چند ميليارد تومان هزينه کند. منبع اين سرمايه نيز فروش فيلم، در سينما يا شبکه نمايش خانگي است. با اين وضعيت، اگر يک فيلم که بر فرض سه ميليارد تومان هزينه ساختش شده وارد شبکه قاچاق شود، سرمايه گذار امکان بازگشت سرمايه خود را پيدا نمي کند، اما از آن سو قاچاقچي ها با سرمايه و کار گروه ديگري، بدون اينکه خودشان کاري کرده باشند به سود اقتصادي مي رسند!
    در قسمت قبلي اين گزارش، با منشا ها و منابع اصلي انتشار غيرقانوني و قاچاق فيلم ها آشنا شديم. اما چه راه حل هايي براي مقابله مسدود کردن اين منابع و جلوگيري از قاچاق فيلم ها هست، موضوع گزارش امروز ماست.
    
    فرهنگ سازي؛ مقدمه مبارزه با قاچاق
    براي مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگي، پيش و بيش از اقدامات قهرآميز، قضايي و پليسي، بايد جامعه و مردم را نسبت به اين مسئله آگاه کرد.
     واقعيت هم همين است. قاچاق فيلم - هم فروش محصولات قاچاق و هم خريد آن- يک رفتار اجتماعي است. برخي از مردم که البته تعدادشان بسيار اندک است، به خاطر ارزان بودن ميل به استفاده از محصولات غيرقانوني دارند! اين تمايل البته ناشي از بي اخلاقي يا رذالت نيست، بلکه ناشي از ناآگاهي است. به همين دليل بايد در اين باره آگاه سازي و فرهنگ سازي کرد.
    يکي از موضوعاتي که در رابطه با قاچاق فيلم و محصولات فرهنگي بايد اطلاع رساني شود، نامشروع بودن فروش و خريد محصولات غيرقانوني است.
    محمد خزاعي، تهيه کننده فيلم هايي چون «قلاده هاي طلا» و «امپراتور جهنم» معتقد است که قاچاق فيلم، علاوه بر متضرر کردن سازندگان فيلم ها به جريان فرهنگ در کشور نيز لطمه وارد مي کند.
    وي در گفت وگو با گزارشگر روزنامه کيهان اظهار مي کند: «قاچاق فيلم، يک فعل حرام است چون به شدت به سرمايه گذار و تهيه کننده و جريان فرهنگ در کشورمان ضربه مي زند. اين گونه اقدامات هيچ تفاوتي با دزدي نمي کند. تمام کساني که در تکثير و توزيع فيلم قاچاق نقش دارند، دزدي آشکار مي کنند و حق الناس به گردنشان است.»
    براي تاييد سرقت و فعل حرام بودن قاچاق فيلم، مي توان به استفتائات برخي از مراجع عظام تقليد نيز رجوع کرد.
    حضرت آيت الله خامنه اي درباره کپي و تکثير غيرقانوني فيلم، فتوا داده اند: «به طور کلي حکم اين گونه امور تابع قوانين و مقررات نظام جمهوري اسلامي است، و بايد طبق آن عمل شود و تخلف آن جايز نيست.»
    در استفتاي آيت الله نوري همداني نيز آمده است: «کپي گرفتن از فيلم هاي مزبور بدون اجازه صاحبان امتياز جايز نيست و حرام مي باشد و ضامن هستند.»
    آيت الله سيستاني نيز اين چنين فتوا داده:«چاپ و نشر آنها اگر برخلاف قانون باشد، اشکال دارد.»
     و بنابر فتواي آيت الله شبيري زنجاني: «اين عمل حرام است. تکثير بدون اجازه توليدکننده موجب برهم زدن نظم عمومي و هرج و مرج مي گردد.»
     آيت الله مکارم شيرازي نيز در استفتاي اين مورد گفته: «اين کار جز با رضايت توليدکنندگان اصلي آن جايز نيست.»
    
    قاچاق فيلم، سرقت فرهنگي است
    يک تهيه کننده سينما معتقد است که هم از سوي ضابطين قانون و هم در فرهنگ ما بايد به قاچاق محصولات فرهنگي به عنوان يک سرقت نگاه شود.
    ابراهيم اصغري در گفت وگو با گزارشگر روزنامه کيهان مي گويد: «يکي از دلايل عمده قاچاق فيلم و محصولات فرهنگي اين است که ما براي تخلفات اين چنيني جرايم و مجازات سنگيني را پيش بيني نکرده ايم و قانون گذار کمتر توجه کرده است. به گونه اي که در صورت دسترسي با مرتکب شوندگان چنين تخلفاتي، جرائمي تعيين مي شود که در مقابل سودي که او برده آن قدر کم است که متخلف بار ديگر کار خود را تکرار مي کند. نکته ديگر اينکه مراجع ذي ربط خيلي پي گير چنين پرونده هايي نيستند. اين درحالي است که قاچاق فيلم، يک سرقت فرهنگي است و تبعات بسيار منفي بر جامعه دارد.»
    وي همچنين درباره زمينه فرهنگي قاچاق فيلم نيز بيان مي کند: «بخشي از اين مسئله نيز به خود مردم بر مي گردد. متاسفانه بسياري از مردم، هم به عنوان فروشنده و هم خريدار نسبت به قاچاق فيلم اهميتي قائل نيستند و نمي دانند اقدام به قاچاق يا خريد اين محصولات، حکم سرقت را دارد. متاسفانه قبح فروش و خريد فيلم هاي غيرقانوني در بين برخي از مردم ريخته است و کپي و تکثير فيلم را عادي مي بينند. مردم بايد به جاي خريد فيلم هاي قاچاق، بايد فيلم ها را از مجاري قانوني و صحيح تهيه کنند. هيچ فرقي هم نمي کند که چه فيلمي باشد، چون انتشار نسخه قاچاق هر فيلمي اثر بسيار مخربي روي جامعه مي گذارد.»
    تهيه کننده فيلم «به کبودي ياس» عنوان مي کند: «يک بخشي از اين مشکل هم ناشي از کم کاري رسانه هاست. رسانه ها هم بايد از مسئولان، مبارزه با قاچاق فيلم را مطالبه کنند و هم به مردم اطلاع رساني کنند که استفاده از اين گونه محصولات، نامشروع است.»
    اصغري همچنين مسائل اقتصادي و مشکل اشتغال را هم از عوامل گرايش به تکثير غيرمجاز و فروش قاچاق فيلم مي داند و مي گويد: «عده اي تحت تاثير مشکلات اقتصادي کشور يا به خاطر فقدان اشتغال، فروش فيلم قاچاق را به عنوان راه کسب درآمد نگاه مي کنند و سي دي هاي اين چنيني را تکثير و در جامعه توزيع و از اين طريق امرار معاش مي کنند. مسلما يکي از زمينه هاي مقابله با اين گونه تخلفات نيز همچون ساير جرائم به حل مشکلات اقتصادي و رفع بحران بيکاري بر مي گردد.»
    
    اختلال در امرار معاش کارکنان عرصه سينما
    فردي که اقدام به فروش نسخه هاي غيرقانوني فيلم ها و به خصوص آثاري که روي پرده و درحال نمايش هستند مي کند، شايد تصوري از اينکه کارش چه صدماتي به کل بدنه سينما مي زند نداشته باشد. برخي از مردم به خاطر پرداخت چند ريال کمتر به جاي تهيه نسخه اصلي و قانوني فيلم ها ترجيح مي دهند دي وي دي قاچاق فيلم ها را از دستفروش ها بخرند، ولو اينکه اين نسخه ها فاقد کيفيت باشند. اين مردم حتما نمي دانند که به خاطر صرفه جويي چند ريالي آن ها از طريق خريد فيلم قاچاق(!) تمام فعالان سينما، حتي مستخدمين زحمتکش سالن هاي سينما نيز متضرر مي شوند.
    محمد ديندار، مستندساز و کارشناس مسائل فرهنگي در گفت وگو با گزارشگر کيهان مي گويد: «قاچاق فيلم از چند منظر آفات و زيان هاي مختلفي را به دنبال دارد. اول اينکه به اقتصاد سينما و درآمدزايي فعالان اين عرصه از تهيه کنندگان و عوامل گرفته تا صاحبان سالن هاي سينما و کارکنان شريف اين سالن ها ضرر مي زند. زيرا وقتي فيلمي به شکل قاچاق وارد بازار مي شود از تماشاگران آن در سينما کاسته شده و از عوايدي که قرار است با فروش بليط به صاحب فيلم و سينماداران برسد،به شدت کاسته مي شود. دوم اينکه باعث تاثير منفي بر توليد فيلم مي شود، زيرا تهيه کننده اي که فيلمش قاچاق شده و دچار ضرر و زيان گرديده براي توليدات بعدي از توان مالي و البته روحي لازم برخوردار نيست و تقليل در توليد مساوي با کم کاري ساير عوامل سينما از تدارکات و توليد گرفته تا بازيگر و کارگردان نيز شده و شادابي را از جامعه سينمايي و نيز مخاطبان سينما که مشتاق آثار جديد هستند، خواهد گرفت. سوم اينکه باعث بي اعتمادي سينماگران و افکار عمومي به سيستم هاي سينمايي،اجرايي و نظارتي مي شود که چرا اين سيستم ها با وجود بودجه ،مديران ،کارکنان و بخش هاي مختلف از برخورد با قاچاقچيان ناتوان هستند و نمي توانند از حقوق اهالي سينما دفاع کنند.»
    وي مي افزايد: «نکته مهمي که افزون بر برخوردهاي نظارتي و انتظامي با پديده قاچاق بايد انجام گيرد فرهنگ سازي در سطح جامعه است.اگر نهادهاي فرهنگي از صداوسيما گرفته تا وزارت ارشاد اين نکته را بتوانند با ظرافت تبيين کنند که خريد فيلم قاچاق يک عمل حرام است که باعث ضرر و زيان به قشر هنرمندان شده و آنها را دچار مشکلات مالي و معيشتي خواهد کرد، قطعا جامعه ما و بخصوص خانواده هاي ايراني که به مسائل شرعي و انساني و عاطفي پايبند هستند، از خريد فيلم هاي قاچاق خودداري مي کنند و به سهم خود عاملان اين پديده مذموم را نااميد و ناموفق مي نمايند، البته نظارت محکم و برخورد قاطع با قاچاقچيان فيلم نيز بايد به شکلي جدي اجرا شده تا اين رويه ضدفرهنگي و ضد اقتصادي هر چه زودتر ريشه کن شود.»
    
    احترام به مخاطب، راهي براي کاهش قاچاق
    اما مسئله قاچاق را فقط نبايد از چشم قاچاقچي ها يا خريداران اين گونه محصولات ديد، بلکه خود هنرمندان هم مي توانند در اين زمينه نقش آفريني کنند. اما هنرمندان و توليد کنندگان محصولات فرهنگي و به طور خاص، سازندگان فيلم ها چگونه مي توانند موجب کاهش جريان قاچاق آثار شوند؟
    کيوان امجديان، نويسنده و کارشناس فرهنگي در پاسخ به اين پرسش به گزارشگر روزنامه کيهان مي گويد: «موقعي که نسخه mp3 که کل آهنگ ها و آلبوم هاي يک خواننده را در بر مي گرفت رايج شد، برخي از خواننده ها گفتند که ديگر فعاليت نمي کنند، چون برخي ها به طور غيرقانوني حاصل عمر يک خواننده را در قالب يک mp3 جمع آوري مي کنند و به قيمت نازلي مي فروشند. اما امروز ديگر اين اتفاق نمي افتد. چون نسخه قانوني و مجاز، هم کيفيت بهتري دارد، هم داراي آيتم هاي افزوده اي است و هم اينکه قيمتش چندان گزاف نيست.»
    وي مي افزايد: «در سينما نيز واقعيت اين است که عموم مردم، امروز ديگر فيلم ها را روي پرده نمي بينند و ترجيح مي دهند نسخه خانگي آن را تهيه کنند. يک مقطعي، حدود 10 سال قبل، فيلم هاي قاچاق خيلي با استقبال مواجه مي شدند. چون بسياري از مردم کنجکاو بودند تا فيلم را زودتر و همزمان با اکران ببينند. اما الان اين تمايل نسبت به چند سال قبل کمتر شده است. چون مردم فهميده اند که فيلم هاي غيرقانوني، کيفيت ندارند و جذاب نيستند. اما با اين حال هنوز هم همان فيلم هاي مجاز و باکيفيت که به صورت قانوني منتشر مي شوند نيز بعدا رايت و تکثير مي شوند. البته ديده مي شود که برخي از مردم گاهي فيلم هاي روي پرده يا فيلم هايي که مجوز نگرفته اند و ممنوعه هستند يا آثاري که حدس مي زنند ممکن است از روي پرده برداشته شوند و ديگر اکران نشوند، به خاطر کنجکاوي، نسخه قاچاقشان را مي خرند.»
    اين منتقد سينما در ادامه تاکيد مي کند: «اگر در توليد يک محصول فرهنگي، به مخاطب احترام گذاشته شود و اين محصولات کيفيت بالايي داشته باشند، مردم هم به احترام سازندگان اين آثار، از خريد نسخه قاچاق يا کپي آن ها خودداري مي کنند. بسياري مواقع ديده شده که خود مردم وقتي به يک فيلم يا سريال در شبکه نمايش خانگي علاقه مند مي شوند، براي اداي احترام به توليدکنندگان آن اثر، نسخه اصلي آن را خريداري مي کنند.»
    امجديان ادامه مي دهد: «اين يک رابطه دو طرفه و تعاملي ميان مردم و سازندگان يک فيلم است. اگر مردم حس کنند سازندگان فيلم ها سرشان کلاه گذاشته اند، از بازيگرها استفاده ابزاري کرده تا مخاطب را جذب کنند و... به سمت خريد نسخه قاچاق فيلم ها تمايل پيدا مي کنند، هر چند که اقدام اشتباهي است. قاچاقچي ها هم وقتي مي بينند مشتري وجود دارد، اقدام به اين کار مي کنند. مردم مي توانند جلوي قاچاق فيلم را بگيرند، به شرطي که از سوي محصولات فرهنگي و عوامل سازنده آنها احترام ببينند.»
    خريد و فروش فيلم قاچاق يعني سرقت فرهنگي! / بررسي عوامل و راه هاي مبارزه با انتشار غيرقانوني فيلم هاي داخلي- بخش دوم
    


 روزنامه كيهان، شماره 21673 به تاريخ 26/4/96، صفحه 5 (گزارش روز)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 15 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پژوهش هاي تاريخي
متن مطالب شماره 3 (پياپي 5303)، پاييز 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است