آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۵
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 88757758

نقش تغذیه در سلامت کلیه ها

Mohammed S.J.Hashmi (متخصص بهداشت عمومی)

مدتی است دچار مشکلات کلیوی شده ام. شنیده ام حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی مانع پیشرفت بیماری و ابتلا به نارسایی کلیه می شود. آیا این موضوع درست است؟ لطفا مرا راهنمایی کنید که از چه مواد غذایی باید استفاده کنم تا بیشتر آسیب نبینم؟

همانطور که می دانید کلیه ها یکی از مهم ترین اعضای بدن است که با دفع مواد سمی سلامت ارگان های مختلف بدن را تضمین می کند، سلامت کلیه ها به موارد مختلفی وابسته است که تغذیه هم یکی از این موارد به شمار می آید.برای مثال پروتئین از جمله فاکتور های غذایی است که با تحمیل بار اضافه، عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو در اغلب مواقع به مبتلایان به نارسایی کلیه توصیه می شود مواد حاوی پروتئین و در راس آنها گوشت قرمز را کمتر و با احتیاط مصرف کنند. البته شما نباید خودسرانه گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف کنید.پزشک متخصص با معاینه و انجام آزمایش های لازم، میزان مصرف مواد حاوی پروتئین را برای شما مشخص می کند.

هرچند بیماری های کلیوی طیف وسیعی دارد و هریک نیازمند رژیم غذایی خاص خود خواهد بود، اما به طورکلی فردی که به بیماری های کلیوی مبتلا است باید مصرف نمک، پروتئین و پتاسیم را محدود کند.

چنین بیماری باید برای پیشگیری از پیشرفت بیماری خود علاوه بر مصرف مقدار مناسب آب، از میوه ها و سبزی هایی که پتاسیم کمتری دارند مانند سیب، گیلاس، توت فرنگی، آناناس، هندوانه، گریپ فروت و سبزی هایی مانند گل کلم، کاهو، پیاز، کدو و بادمجان استفاده کنند.

میوه هایی مانند موز، کیوی، طالبی و خربزه سرشار از پتاسیم هستند و بهتر است کمتر مصرف شوند.