آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۵
زندگی: سلامت
۱۴

مصرف خودسرانه مسکن ها ممنوع!

بسیاری از ما ایرانی ها در استفاده خودسرانه از مسکن ها ید طولایی داریم و به خودمان نیز می بالیم که بدون نیاز به پزشک درد خود را درمان کرده و از بین برده ایم. متاسفانه فرهنگ استفاده از داروهای مسکن که این روزها گسترش یافته در میان سالمندان هم دیده می شود. این درحالی است که سالمندان به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف از داروهای گوناگون استفاده می کنند.

بروفن، ایندومتاسین و پیروکسیکام نمونه ای از این مسکن ها هستند که در صورت مصرف با داروهای ضد انعقاد خون می توانند شرایط وخیمی را برای بیمار فراهم کنند.دکتر صدرالدین نبوی در این باره به «ایران» می گوید: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا مسکن هایی نظیر بروفن، ایندومتاسین و پیروکسیکام با تاثیر بر پلاکت ها میزان اثر مورد انتظار از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین را افزایش می دهند. این افزایش می تواند بیمار را با خطراتی مواجه کند.

این داروساز در ادامه می افزاید: از سوی دیگر تماس داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی با جدار معده بخصوص زمانی که معده خالی است، می تواند التهاب و مقداری خونریزی ایجاد کند. در چنین شرایطی مصرف داروهای ضد انعقاد که زمان انعقاد خون را طولانی می کنند می تواند بیمار را در وضعیت تداخل دارویی قرار دهد.همچنین باید در نظر داشت که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی احتمال خطر خونریزی را نیز افزایش می دهند.