آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۵
فن آوری
۸

پاسخ فناورانه به تماس های تلفنی

میترا جلیلی

جواب دادن به تماس های تلفنی در حالی که دست تان پر است یا در حال رانندگی هستید کار چندان راحتی نیست به همین دلیل فعالان عرصه فناوری فرمان های صوتی را جایگزین برداشتن مستقیم گوشی هوشمند و پاسخ دهی کردند ولی این قابلیت نیز در فضاهای شلوغ و پر سرو صدا چندان کارآیی ندارد. به همین دلیل دانشمندان آلمانی موسسه علوم کامپیوترFraunhofer، سیستم جدیدی طراحی کرده اند که کاربر می تواند گوشی هوشمند را از طریق ژست ها و حالات صورت کنترل کند و نکته جالب تر اینکه این تغییر حالات چهره، توسط سیستمی به نام EarFSدر گوش احساس می شود.

این تکنولوژی شامل یک سنسور است که در کانال گوش جای می گیرد و حتی کوچک ترین حرکت ماهیچه های صورت را نیز احساس می کند چرا که این حرکات باعث تغییر شکل کانال گوش می شوند. به عنوان مثال لبخند زدن، چشمک زدن، تکان دادن سر به سمت راست و چپ و... هریک تغییرات خاصی در شکل کانال گوش ایجاد می کنند پس می توان برای هر کدام یک تعریف ویژه داشت؛ به عنوان مثال با لبخند می توان به گوشی فرمان داد که به تماس تلفنی پاسخ دهد یا آن را رد کند یا با چشمک زدن چشم راست یا چپ، عوض شدن آهنگ یا بالا و پایین رفتن میزان صدای موزیک را برنامه ریزی کرد بدون اینکه دست هیچ دخالتی در این زمینه داشته باشد.

نکته جالب اینجاست که این سنسورها نسبت به سایر حرکات بدن همچون ویبره هایی که ممکن است در اثر پیاده روی و... ایجاد شود، هیچ حساسیتی نشان نمی دهند پس به این ترتیب میزان خطا به حداقل خواهد رسید. اما این امر چگونه ممکن است؟ دانشمندان برای این منظور، یک الکترود اضافی را در لاله گوش کاربر قرار می دهند تا سیگنال هایی که از فضای اطراف ایجاد می شود ثبت کند و با حرکات صورت تداخل نداشته باشد. انتظار می رود این فناوری به عنوان نجات غریق هم در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.