آرشیو دو‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۳۸۵۶
سیاست نامه
۹

نسل فوکو و هایدگر

نسل 1933 با ورود هایدگر شکل می گیرد و بعد نسل 68 به شکل دیگری از هایدگر و البته نیچه استفاده می کند. بوردیو از دیدگاه بافت گرایی به این استفاده ای که فیلسوفان فرانسوی این دو نسل از هایدگر کرده اند، ایراد می گیرد. او بر آنها خرده می گیرد که چرا به بستر و بافت تاریخی تکوین اندیشه هایدگر توجه نکرده اند. البته ما باید خوشحال باشیم که فیلسوفان فرانسوی این دو نسل توصیه بوردیو را جدی نگرفته اند و به این شیوه کار نکرده اند. بافت گرایی به نوعی خوانش جامعه شناسانه منتهی می شود که البته در جای خود بسیار هم مفید می تواند باشد. ولی ما اگر بخواهیم صرفا به شیوه بافت گرایانه نگاه کنیم، چیزی به نام فلسفه نمی تواند وجود داشته باشد.