آرشیو دو‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۳
صفحه آخر
۲۰

تزئین کلیسا با استخوان انسان

در70 کیلومتری شرق پایتخت جمهوری چک و در استان پارگوا در شهر سیدلیک، کلیسایی تاریخی و منحصربه فرد وجود دارد. این کلیسا کوچک است و عمر آن از هزار سال بیشتر است. تزئینات دکور آن نه از چوب، سنگ، گچ یا هرگونه مواد طبیعی یا مصنوعی دیگر بلکه از استخوان های مسلمانان ساخته شده است.

داستان ساخت این کلیسا از زمانی آغاز می شود که سرپرست دیر راهبان مسیحی به نام هنری در سال 1218 میلادی در چارچوب جنگ های صلیبی به سرزمین های مقدس یعنی بیت المقدس سفر کرد و به جمع آوری استخوان های مسلمانان کشته شده و انتقال آن به شهر سیدلیک به منظور تزئین کلیسای خود اقدام کرد تا از این طریق برای خود افتخار و بزرگی بسازد... بار دیگر در سال 1318 تزئینات داخلی این کلیسا با آوردن استخوان های جدید که متعلق به 30هزار جسد بود، مرمت شد. این دکور دوباره در سال 1511 با محموله دیگری از استخوان ها ترمیم شد.

در سال 1870 یک مجسمه ساز از دوک شوزنبرگ با استفاده از استخوان های 40 هزار جسد، برزیبایی و ظرافت دکور این کلیسا افزود. اکنون این کلیسا از مشهورترین مراکز مسیحی جهان است، البته نه به خاطر قدمت ساخت آن بلکه به دلیل تزئینات دکور آن بااستخوان های مسلمانان.

حالا خود خواننده قضاوت کند آیا منشا اقدامات جنایتکارانه مدعیان مبارزه علیه تروریسم درجهان اسلام، قابل ردیابی نیست؟