آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۳
ایران
۱۵

ثبت جهانی یزد، گفتمان حفاظت میراث فرهنگی ایجاد کرد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت جهانی شهر یزد علاوه برتاثیرات فراوان بین المللی و گردشگری، باعث ایجاد نوعی گفتمان حفاظتی برای حفظ بافت های تاریخی کشور شده است.

به گزارش جام جم، محمدحسن طالبیان دیروز در نشست خبری ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، گفت: یکی از آرزوهای ما این بود که یکی از شهرهای تاریخی کشور ساماندهی و آماده شود تا بتوانیم آن را در فهرست جهانی ثبت کنیم و این روند پس از ثبت نیز مدیریت شود و ادامه پیدا کند.

او ادامه داد: نیاکان مردم یزد جریان زندگی خلاقانه ای در دل کویر ایجاد کرده اند که میراث فرهنگی ملموس و ناملموس منحصربه فردی به ارمغان آورده است و مردم یزد نیز نسل به نسل بسیار کوشیده اند که این شهر در مقایسه با شهرهای دیگر بهتر و بیشتر حفظ شود.

او ضمن تبریک به یزدی ها و ملت ایران برای ثبت جهانی شهر یزد، خاطرنشان کرد: هدف از ثبت جهانی این شهر علاوه بر بحث حفاظت این بود که گفتمانی برای حفاظت ایجاد کنیم. طی چند روز گذشته مسئولان شهرداری بیش از هفت شهر تاریخی با من تماس گرفته و گفته اند که ما اکنون متوجه شده ایم چه اشتباهاتی انجام داده ایم و شهرهای تاریخی ما از بین رفته یا دچار مخاطره شده است. آنها اعلام می کردند که آمادگی دارند از اشتباهات گذشته برگردند. این که این موضوع به گفتمان حفاظت در سطح جامعه تبدیل شود بسیار جای خوشحالی دارد.

طالبیان درباره محله زرتشتیان نیز گفت: در محله زرتشتیان سه ساختمان بتنی داشتیم. البته ارتفاع و تراکم در ساخت این ساختمان ها رعایت شده بود، اما خشتی نبودند. نظام مهندسی کشور به خانه های خشتی پروانه ساخت نمی دهد. در یکی دو سال گذشته تلاش شده از طریق رایزنی با وزارت راه و همکاری بدنه دانشگاهی، مدیران محلی و شهرداری، مرکز تحقیقات مسکن را درگیر این مساله کنیم تا دستورالعملی برای ساخت خانه های خشتی و صدور پروانه ایجاد شود و دیگر شاهد ساخت خانه های بتنی در یزد نباشیم و تمام خانه ها با همان روش های قدیمی و دانش سنتی اما مقاوم و با رعایت مسائل مهندسی ساخته شوند.»