آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۶
صفحه اول
۱

گردان های قسام: شاخه سیاسی حماس از اداره نوار غزه کناره گیری کند

همزمان با اوجگیری خشونت ها علیه فلسطینیان در سرزمین های اشغالی، فرماندهی گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس، خواستار کناره گیری شاخه سیاسی این جنبش از اداره نوارغزه شد.

به گزارش ایرنا به نوشته پایگاه خبری فلسطینی معا، یک منبع آگاه که نامش ذکر نشده گزارش داد که فرماندهی گردان های عزالدین قسام یک طرح پیشنهادی چهار بندی به فرماندهی سیاسی این جنبش ارائه کرده که طبق آن خواستار کناره گیری شاخه سیاسی از اداره نوار غزه شده است.

مهم ترین بند این طرح که برای مواجهه با شرایط غیر انسانی نوارغزه مطرح شده، شامل ایجاد یک فراغ سیاسی و امنیتی در نوارغزه است چرا که با کناره گیری شاخه سیاسی جنبش حماس از اداره این منطقه، زمینه برای مبارزان این جنبش برای مواجهه نظامی با اسرائیل فراهم می شود. سایر بندهای این طرح شامل ادامه فعالیت پلیس شهری و موسسات محلی در ارائه خدمات به شهروندان فلسطینی است. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی نسبت به وخامت اوضاع بهداشتی در نوار غزه در سایه ادامه محاصره و اختلافات داخلی فلسطینیان، هشدار داد. طبق این گزارش از سال 2016 تاکنون از تعداد افرادی که برای درمان موفق به سفر به خارج از غزه شده اند، بشدت کاسته شده است. سازمان بهداشت جهانی همچنین نسبت به تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای بازنشسته کردن پیش از موعد شمار زیادی از کارمندان وزارت بهداشت فلسطین در غزه هشدار داد و گفت که این تشکیلات کمک مالی به فلسطینیان ساکن غزه را بشدت کاهش داده است.

در همین حال گزارش شبکه خبری المیادین حاکی است، یک شهرک نشین صهیونیست روز پنجشنبه با خودرو، چهار کودک فلسطینی را در محله «سلوان» در بیت المقدس زیر گرفت و فرار کرد.