آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۴
صفحه آخر
۱۲

زادگاه شیخ نمر در عوامیه عربستان به تسخیر ارتش سعودی درآمد

نظامیان سعودی پس از 3 ماه محاصره و با بهره برداری از سکوت مدعیان همیشگی دفاع از حقوق بشر سرانجام منطقه «المسوره» در شهر العوامیه عربستان را به تسخیر خود درآوردند.

منطقه شیعه نشین العوامیه عربستان، از 20 اردیبهشت شاهد حملات وحشیانه نظامیان آل سعود بود. در واقع وجود روستای «المسوره» به عنوان زادگاه شیخ نمر رهبر شیعیان این کشور که توسط آل سعود به شهادت رسید، مهمترین عامل تشدید این حملات بود. اما بالاخره نظامیان سعودی پس از محاصره منطقه المسوره در شهر العوامیه (شرق عربستان) سرانجام این منطقه را با درگیری مسلحانه و کوچاندن مردم به سیطره خود درآوردند.

کاربران شبکه های اجتماعی ویدیوی پایکوبی نظامیان وهابی آل سعود را از پایگاه اینترنتی «نیروهای ویژه ارتش عربستان» برداشته و در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. تصاویر منتشر شده نشان می دهد، نظامیان سعودی برای سیطره بر منطقه المسوره چه خسارت های فراوانی به این منطقه وارد کرده اند. این نگرانی وجود دارد که نظامیان سعودی به حملات خود در شهر العوامیه بیش از پیش ادامه بدهند. در حملات سه ماهه آل سعود به شیعیان العوامیه 30 نفر دستکم شهید شده اند.

روزنامه الاخبار اما در گزارشی اعلام کرده «پس از گذشت 90 روز از محاصره عوامیه مقامات سعودی کاری را که می خواستند انجام بدهند انجام دادند ولو اینکه با تاخیر همراه بود و مطمئنا به همین هم اکتفا نمی کنند. این حادثه پیامدهایی را در داخل و خارج عربستان خواهد داشت. هم اینک زخم کهنه ای سر باز کرده که موجب عمیق تر شدن شکاف بین رژیم آل سعود و اقشار مختلف مردم عربستان می شود و این، مسئله ای جدا از مسائل حقوقی مربوط به اهالی زخم دیده المسوره است.»

الاخبار تاکید کرده «طیف بزرگی از شهروندان منطقه الشرقیه عربستان صرف نظر از مشکل بی خانمان ماندن و فاجعه تخریب ساختمان های باستانی شهرشان از باورهای طائفه ای آل سعود که ریشه در وهابیت دارد، به ستوه آمده اند به گونه ای که هیچ امیدی به درک حق شهروندی آنها از سوی این رژیم وجود ندارد.» به گفته یکی از نویسندگان اهل الشرقیه عربستان به طور کلی ریشه همه بحران های جاری در این است که رژیم آل سعود به منطقه الشرقیه به دید اتباع خارجی و نه شهروندان خود می نگرد!