آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۴
حوادث - اخبار کشور
۱۱

نقش استعمال سیگار و قلیان در شیوع سرطان

یک فوق تخصص بیماری های حنجره گفت: ویروس پاپیلوم زمینه ابتلای افراد به سرطان دهانه رحم و پستان است که به دلیل افزایش استعمال سیگار و قلیان در بین زنان شیوع پیدا کرده است.

فرزاد ایزدی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گسترش بیماری های حنجره در ایران تفاوتی با دیگر کشور های دنیا ندارد و این عارضه به صورت بدخیم مادرزادی و خوش خیم در حنجره است که استعمال دخانیات به عنوان یکی از ریز فاکتورهای اصلی در بروز تومورهای سر و گردن و سرطان حنجر ه محسوب می شود.

ایزدی افزود: شیوع درگیری حنجره در بین ایران و سایر کشورهای دنیا تفاوت دارد و در ایران قسمت میانی حنجره در عارضه سرطان درگیر می شود.وی در خصوص بیماری پاپیلوم که در اثر آلودگی کانال زایمان از طریق مادر به فرزند منتقل می شود، تصریح کرد: متاسفانه در ایران به درستی به این بیماری توجه نمی شود.این فوق تخصص بیماری های حنجره ادامه داد: میزان شیوع بیماری پاپیلوم در کشور های غربی به دلیل واکسیناسیون به موقع در حال کاهش است، اما متاسفانه در ایران واکسن این ویروس در مراکز خصوصی عرضه می شود و وزارت بهداشت توجه لازم را در این زمینه نداشته است.ایزدی تاکید کرد: بیماری پاپیلوم در بزرگسالان به دلیل رفتارهای پر خطر جنسی و آلودگی های مادری ایجاد می شود و این ویروس زمینه بیماری های مختلفی همچون سرطان دهانه رحم و پستان است که متاسفانه به دلیل افزایش استعمال سیگار و قلیان در بین زنان شیوع پیدا کرده است.وی یادآور شد: گرفتگی صدا و مشکلات تنفسی در اثر استعمال دخانیات و عوامل محیطی ایجاد می شود و آلودگی هوا در دراز مدت می تواند باعث بروز مشکلات حنجره در بین افراد شود.

گسترش ایدز از طریق روابط جنسی نامتعارف در کشور

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه ایدز نیاز به فعالیت جدی و فرهنگ سازی داریم، گفت: متاسفانه شاهدیم که گسترش ایدز از طریق روابط جنسی نامتعارف در کشور، افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، سید محمد هادی ایازی در نخستین گردهمایی سازمان های مردم نهاد سلامت در حوزه ایدز خاطرنشان کرد: بیلبوردهایی که در سطح تهران درباره ایدز و مسایل آن نصب شد، بازتاب وسیعی داشت. ابتدا در برابر آن مقاومت و مخالفت زیادی شد ولی کوتاه نیامدیم تا بتوانیم مردم را آگاه کنیم.