آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۱۱۶
بورس کالا
۱۴

کمیسیون بازرگانی انجمن ملی پلاستیک پیشنهاد کرد: چهار راهکار برای بحران PET گرید

برای 2 هزار و 2 تن عرضه پت گرید بطری 781، در هفته جاری، 29 برابر تقاضا ثبت شد. برای سامان بخشیدن به بازار بحران زده پت گرید بطری، کمیسیون انجمن ملی پلاستیک 4 راهکار به بورس کالا پیشنهاد کرده است. به گزارش «اینپیا» در هفته جاری، گرید 781 باز هم در روز چهارشنبه عرضه شد که با تقاضای کاذبی مواجه و با سقف قیمت معامله شد. تقاضا برای 2002 تن عرضه 781 برابر با 58 هزار تن بود که 29 برابر حجم عرضه شده است.در بازار روز چهارشنبه اگر یک شرکت تقاضای خرید 22 تن PET-781 را از بورس داشت، باید حتما حداقل 660 تن سهمیه داشته باشد و شرط دوم اینکه بتواند 243 میلیون تومان تامین نقدینگی کند که کمتر تولیدکننده ای قدرت انجام این کار را داشته و واسطه ها با نقدینگی زیادی که در اختیار دارند، مبالغ بسیار بالایی را تجمیع کرده و تناژ بسیار زیادی از محصول عرضه شده را خریداری می کنند.

راهکارهای پیشنهادی

1- افزایش عرضه های تندگویان و انجام کل عرضه در یک روز واحد (سه شنبه یا چهارشنبه)، در حال حاضر تقسیم عرضه ها بین دو روز به افزایش التهاب دامن می زند.

2- کاهش سقف ثبت سفارش تا سطح سهمیه ماهانه بهین یاب هر شرکت، در حال حاضر که اوج مصرف این محصول است شرکت ها مجازند تا سقف سهمیه سه ماهه بهین یاب خود ثبت سفارش کنند و همین موضوع سبب شده است تقاضای کاذب بسیار زیادی برای این محصول ایجاد شود. ضمن احترام برای بورس کالای ایران باید ذکر کرد همان طور که تصمیم سه ماهه شدن سقف مجاز ثبت سفارش در زمان رکود گرفته شد، باید در زمان بحران نیز تصمیم کاهش میزان ثبت سفارش تا سقف سهمیه ماهانه اتخاذ شود.

3- ایجاد محدودیت برای ثبت سفارش ورودی هر شرکت؛ به طور مثال هر شرکت بتواند تنها تا سقف 220 تن سفارش ثبت کند تا دیگر شرکت ها نتوانند تناژ های بالای 5هزار تن را به راحتی ثبت کنند.

4- شناسایی و برخورد با کدهایی که غیرواقعی هستند نیز از دیگر راهکارهاست چرا که آنها با قصد واسطه گری بحران را تشدید می کنند.