آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۳۸۷۷
حادثه
۱۴
دادستان

توضیح دادستان شیراز درباره اعدام علیرضا تاجیکی

متهم در زمان قتل 15 سال داشت

منبع: میزان

علیرضا تاجیکی جوان 20 ساله ای که در 15 سالگی مرتکب قتل شده بود صبح روز پنجشنبه در زندان شیراز اعدام شد. دادستان عمومی و انقلاب شیراز درباره اعدام او گفت: روند پرونده تشریح شده و اعدام وی قانونی بوده است.

علی صالحی افزود: در خصوص این متهم تمامی مراحل روند دادرسی منصفانه و عادلانه طی شده و متهم از کلیه حقوق قانونی خود استفاده کرده است. متهم در تمام مراحل دادرسی که در دادگاه کیفری یک استان فارس برگزار شده، از حق دسترسی و همراهی وکیل دادگستری برخوردار بوده و اقرار وی نیز در دادگاه و مطابق با موازین شرعی و قانونی بوده است. صالحی تصریح کرد: اتهامات متهم شامل قتل عمدی و ارتکاب اعمال شنیع (لواط) بوده است که از بابت قتل عمدی به قصاص نفس و از بابت جرم دیگر به اعدام محکوم شده بود.

وی اضافه کرد: این حکم پس از صدور در مرحله بدوی به واسطه اعتراض متهم به دیوان عالی کشور ارسال شد که دیوان عالی نیز پس از بررسی قضات عالیرتبه این حکم را تایید کردند. دادستان شیراز با اشاره به اینکه حکم پس از طی مراحل قانونی و تایید در مراجع عالی قضایی اجرا شده است، اعلام کرد: به دلیل حساسیت های بیشتر، حتی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز این پرونده را مورد بررسی قرار داد تا خللی در اجرای حکم وجود نداشته باشد.

به گفته صالحی پس از طی همه مراحل گفته شده این حکم پنجشنبه در زندان مرکزی شیراز اجرا شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در نهایت ادعاهای مطرح شده در خصوص اینکه سن متهم کمتر از سن قانونی (18 سال) بوده است، افزود: متهم بالای 18 سال بود و در زمان ارتکاب جرم نیز از تمامی شرایط مسوولیت کیفری یعنی عقل و بلوغ و درک حرمت عمل ارتکابی برخوردار بوده و مسوولیت کیفری کامل را داشته است.

انتشار خبر اعدام علیرضا تاجیکی به علت کم سن بودن او در زمان قتل سروصدای بسیار زیادی در فضای مجازی به راه انداخته است.