آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۴
صفحه آخر
۲۰
نگاه روز

بارش شهابی در میانه تابستان

سپیده شعرباف

بارش های شهابی یکی از پدیده های جذاب رصدی هستند که می توان با اندکی فاصله گرفتن از شهرهای بزرگ، ساعاتی را به تماشای آنها نشست.

در طول سال بیش از ده بارش شهابی رخ می دهد، اما معمولا در هر سال سه یا چهار بارش دیدنی با تعداد شهاب های زیاد وجود دارد.

بارش های شهابی به دلیل حرکت زمین از میان توده ای از مواد به جای مانده از عبور دنباله دارها یا سیارک ها به وجود می آیند. در واقع سال ها پیش دنباله دار یا سیارکی از ناحیه ای از مدار زمین گذشته است و بقایای آن هر سال هنگام عبور زمین از آن ناحیه به جو زمین برخورد می کند. این سنگ های کوچک باقیمانده هنگام برخورد به جو زمین می سوزد و نوری که از سوختن آنها دیده می شود، چیزی است که به عنوان «شهاب» می شناسیم. در موارد نادری قطعاتی کوچک از این سنگ های باقیمانده بعد از عبور از جو، به سطح زمین برخورد می کنند که «شهاب سنگ» نامیده می شوند. بارش شهابی برساوشی حاصل مواد به جا مانده از دنباله دار سوئیفت -تاتل است که هر 133 سال یک بار به دور خورشید می گردد. این بارش شهابی یکی از جذاب ترین بارش های سال است و به دلیل رخ دادن در نیمه تابستان، معمولا شرایط آب و هوایی برای رصد مناسب است.

زمان اوج بارش شهابی برساوشی امسال ساعت 23:30 شنبه است و در این زمان تعداد شهاب هایی که در آسمان دیده می شوند به اوج فعالیت خود می رسند. می توان گفت در شرایط ایده آل و در محدوده صورت فلکی برساوش که کانون اصلی بارش (منطقه ای از آسمان که بیشترین تعداد شهاب ها آنجا دیده می شود) این شهاب هاست، می توان 50 تا 75 شهاب را در ساعت رصد کرد.

اگر شما هم علاقه دارید بارش شهابی برساوشی امسال را رصد کنید، کافی است شنبه شب اندکی از مرکز شهر و جایی که آلودگی نوری زیاد است، دور شوید و به جایی بروید که آسمان تاریک بهتر پیداست. نمی توان انتظار داشت که با چند دقیقه نگاه کردن به آسمان شهاب دیده شود. بهتر است زیراندازی پهن کنید و مدت نسبتا طولانی به آسمان شب نگاه کنید تا لذت گذر شهاب ها از مقابل چشمانتان را دریابید.