|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران96/5/22: «شهرزاد» در رقابت با صفرها!
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6620
سه شنبه بيست و پنجم مهرماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6567 22/5/96 > صفحه 24 (صفحه آخر) > متن
 
      


ديالوگ 
«شهرزاد» در رقابت با صفرها!


نويسنده: محمد صادقي*

1.وقتي فيلم يا مجموعه اي تلويزيوني در بستر زماني خاصي يا در بزنگاهي تاريخي تعريف مي شود، بايد بر پژوهش و مطالعه دقيقي تکيه داشته باشد و همچنين ايده و فکر قدرتمندي آن را هدايت کند. ما براي نقد و بررسي چنين آثاري در سينما، تئاتر و تلويزيون، بايد به فيلمنامه ها و نمايشنامه ها بيشتر دقت داشته باشيم. مشکل اصلي چنين آثاري در ايران همين جاست، يعني نه بر پژوهش و مطالعه جدي اي تکيه دارند و نه بر اساس فکر يا ايده خلاقانه اي شکل مي گيرند. نتيجه اينکه، روايت هاي سرسري يا داستان هاي ضعيف و کم مايه اي ساخته و پرداخته مي شوند. از نمونه هاي تازه در سينما مي توان به «سيانور» و «ماجراي نيمروز» و در تلويزيون به «کيميا» و «معماي شاه» اشاره کرد. مجموعه «شهرزاد» هم يکي از همين آثار است که با کش دادنِ يک سوگواري ممتد و با تکيه بر چند بازيگر محبوب يا آوازهايي که «ايهام» دارند، در رقابت با مجموعه هايي که تاکنون با نگرش تاريخي و سياسي ساخته شده، بيشتر ديده شده است. به نظرم در اين باره، قبل و بيش از هر چيزي توجه به دو نکته ضروري است، يکي اينکه اين مجموعه خارج از قاب رسمي تلويزيون نمايش داده شده و ديگر اينکه اين مجموعه در رقابت با مجموعه هاي تلويزيوني (معماي شاه، کيميا و...) که يکي از يکي ضعيف تر و کم مايه تر بوده اند، يعني در مقايسه با صفرها، ديده و ارزيابي شده است! سرآغاز مجموعه «شهرزاد» به يک رخداد تاريخي که دغدغه نويسنده هاي آن است پيوند خورده، بزنگاهي که نغمه ثميني (يکي از نويسنده هاي شهرزاد) قبل از اين و در نمايشنامه «شکلک» هم به آن پرداخته بود و درخششي هم نداشت، اما او همچنان علاقه زيادي براي پرداختن به آن رخداد دارد؛ رخدادي که حرف زدن درباره آن همچنان براساس هيجان هاي ناب و شعر و شعار دنبال مي شود و در زمينه سينما، تئاتر و مجموعه هاي تلويزيوني هم هنوز به خلق يک اثر قابل توجه نينجاميده است. نگرش هيجاني نويسنده هاي مجموعه «شهرزاد» به اين رخداد، در حقيقت آه، ناله، درد و رنجي را کش داده و تقويت مي کند که البته با ذائقه عمومي و همين طور با ذائقه جريان هاي روشنفکري (که در بيشتر موارد کاري جز عزاداري از آنها ساخته نيست) جور درمي آيد! ما با داستاني قوي و جاندار مواجه نيستيم، بلکه با داستاني مواجه هستيم که به روايت هاي جاافتاده نزديک است و (به خاطر غيبتِ نگاه انتقادي و محققانه در بررسي چنين رخدادهايي) جرات و شهامتي هم براي مواجهه اي تازه و هنرمندانه با مساله اي که همچنان کوشش دارند به شکلي اغراق آميز از آن ياد کنند، در کار نيست.
    2.بخش دوم اين مجموعه در امتداد پايان بندي «پدرخوانده وار» بخش اول آن، ضعف، سردرگمي و شتابزدگي نويسنده هاي آن را به شکل ملال آوري نمايان کرده است. قتل هايي پي درپي (که تا اينجا تلاشي است براي پوشاندن نقص ها و نگه داشتن مخاطب با اين تصور که نفر بعدي کيست؟) حجمي از رابطه هاي عاشقانه ريز و درشت و لنگ در هوا، غيبت چشمگير فضاهاي شهري (خلاصه کردن تهران در چند تا خانه، کافه، رستوران و دفتر روزنامه)، بي دقتي در طراحي تيپ ها و شخصيت ها و... نيز بسيار کسالت آور است. براي نمونه فرهاد هنوز هم يک تيپ به نظر مي رسد، نه يک شخصيت. آنجا هم که قرار است خودي نشان دهد، چند تا شعر عاشقانه و شعار سياسي دلبرانه در دهان اش مي گذارند بلکه کار پيش برود. عشق فرهاد و شهرزاد و عشق قباد به شهرزاد، دو رابطه اي است که گره آن
    در يک ضلع از مثلث، آهنين و در ضلعي ديگر پنبه اي است. جايي هم پنبه اي است که به نظر مي رسد بايد آهنين باشد و اينها همه نشانه هاي بارز ضعف فکري و ناتواني نويسنده هاي آن است، اما نکته درخشاني که در اين مجموعه ديده مي شود بازي هاي چشمگير «علي نصيريان»، «محمدمهدي سلطاني سروستاني» و «پريناز ايزديار» است که بهتر است آن را هم بگذاريم به حساب تيزهوشي، توانايي و استعدادي که اين هنرپيشه ها از آن برخوردارند... به هر ترتيب با ساخت چنين آثاري، آنچه هدر مي رود، پول و انرژي و وقت مخاطب است و آنچه پديد مي آيد، شبحي از هنر يا صنعت است که مجالي هم براي هنرپروري و جان گرفتن صنعت مجموعه سازي باقي نمي گذارد.
    
    
    *روزنامه نگاردیالوگ: «شهرزاد» در رقابت با صفرها!
    


 روزنامه ايران، شماره 6567 به تاريخ 22/5/96، صفحه 24 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 17 بار
    



آثار ديگري از "محمد صادقي"

  آسيب شناسي به سبك صدا و سيما!
محمد صادقي*، ايران 3/7/96
مشاهده متن    
  گفت و گو، بي خطر است
محمد صادقي، شرق 28/6/96
مشاهده متن    
  كدام چهارراه حوادث!
محمد صادقي*، ايران 27/6/96
مشاهده متن    
  مشاركت در آسيب رساني!
محمد صادقي*، ايران 20/6/96
مشاهده متن    
  شعر و ادبيات در اغما
محمد صادقي*، ايران 11/6/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه فيزيولوژي و فارماكولوژي
متن مطالب شماره 3 (پياپي 2103)، 2017را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است