آرشیو یک‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۵
صفحه آخر
۱۲

پس از کره شمالی؛ ترامپ، ونزوئلا را هم به حمله نظامی تهدید کرد!

رئیس جمهور آمریکا بعد از تهدید کره شمالی، دولت ونزوئلا را هم به حمله نظامی تهدید کرد.

تنش ها در ونزوئلا همچنان ادامه دارد،پرو سفیر ونزوئلا را اخراج کرده و «نیکلاس مادورو» خواستار برگزاری اجلاس اضطراری کشورهای آمریکای لاتین شده است. از سوی دیگر، مخالفین با حمایت های گسترده سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا، همچنان در میدان حضور دارند و شهرهای این کشور هر روز صحنه آشوب و درگیری است.

همزمان با این آشوب ها، رئیس جمهور آمریکا نیز که با تهدید نظامی کره شمالی تنش ها با این کشور را به اوج خود رسانده، دولت ونزوئلا را نیز را به حمله نظامی تهدید کرد. ترامپ ساعاتی پس از تهدید کره شمالی به حمله نظامی، با اعضای کابینه امنیت ملی خود دیدار کرد و در اقدامی تعجب آور بعد از این دیدار، ونزوئلا را هم به اقدام نظامی تهدید کرد.

ترامپ گفت: «ما گزینه های زیادی برای ونزوئلا داریم؛ اما به هر صورت، من گزینه نظامی را منتفی نمی دانم. این کشور همسایه ما است. می دانید که ما در تمام دنیا حضور داریم و در همه جای جهان، در نقاطی که بسیار بسیار دور هستند، نیروی نظامی داریم. ونزوئلا خیلی دوردست نیست و مردم در آنجا در عذابند و دارند می میرند. ما گزینه های زیادی برای ونزوئلا داریم، از جمله گزینه نظامی.»

در واکنش به این تهدید «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا این کار را «یک اقدام دیوانه وار» خواند. به گزارش ایسنا، پادرینو، طی مصاحبه ای تلویزیونی در پاسخ به اظهارات ترامپ گفت: این یک اقدام دیوانه وار است. این یک اقدام ناشی از افراط گری شدید است. کشور آمریکا تحت حکومت یک سری افراط گرا قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک سرباز در کنار مردم و نیروهای مسلح ونزوئلا می ایستم. من مطمئن هستم که همه ما در خط مقدم جنگ از منافع و حاکمیت ملی ونزوئلای عزیزمان دفاع خواهیم کرد. همچنین «ارنستو ویلگاس»، وزیر ارتباطات ونزوئلا اظهارنظر اخیر ترامپ را یک «تهدید بی سابقه علیه حاکمیت ملی» خواند. وی جمعه شب در پیامی در توئیتر نوشت: قرار است تیم دیپلماتیک فردا به وزارت خارجه احضار شود تا یک بیانیه درباره تهدید امپریالیستی علیه ونزوئلا منتشر کند.

ونزوئلا چند ماهی است که به خاطر اقدامات جریان های غربگرا، ناآرام است. این جریان ها که از حمایت آمریکا برخوردار هستند، خواستار سرنگونی دولت قانونی مادورو هستند.