آرشیو یک‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

وحشت لابی صهیونیستی ایپک از پیروزی های محور مقاومت در سوریه

پیروزی های گسترده محور مقاومت در سوریه و عراق، لابی صهیونیستی را در آمریکا نگران کرده است.

کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل (ایپک) ضمن ابراز ناخرسندی از تحولات جنگ در جنوب سوریه هشدار داد که ایران در مرحله پس از داعش، جای پای خود را در سوریه مستحکم می کند.

مجله Near East Report وابسته به لابی صهیونیستی، نوشت: تهران و دمشق آتش بس در جنوب سوریه را که به واسطه روسیه ترتیب داده شده بود، پذیرفتند؛ چون فکر می کنند که در جهت منافع راهبردی آنها در سوریه است.

آتش بس در جنوب غربی سوریه به آنها اجازه می دهد که منابع محدود نظامی خود را در شرق سوریه متمرکز کنند، یعنی جایی که در حال چیره شدن بر داعش هستند.

این گزارش می افزاید: با تکمیل پیروزی در شرق، ایران، حزب الله و سوریه ممکن است تصمیم بگیرند نیروهای خود را به سمت مرزهای اسرائیل و اردن ببرند. تضمینی هم وجود ندارد که مسکو از واحدهای خود برای تحمیل آتش بس به منظور جلوگیری از این تحرک اقدام کند.

از زمان تاسیس در 1979، جمهوری اسلامی ایران به صدور انقلاب و حضور انقلابی در خاورمیانه مشغول بوده و به افزایش نفوذ خود در منطقه پرداخته است.

ایران همچنین در عراق، بحرین و یمن نفوذ دارد. این تحلیل، اسرائیل را عمیقا نگران حضور نظامی ایران و حزب الله در سوریه دانست. کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل دو هفته پیش نیز با صدور بیانیه ای از طرح آتش بس در جنوب سوریه انتقاد کرده و گفته بود این طرح به افزایش نفوذ ایران و حزب الله در مرزهای فلسطین اشغالی خواهد انجامید. این لابی ضمن انتقاد از آنچه بی توجهی آمریکا به نگرانی های امنیتی تل آویو خواند، مدعی شد که توافق آتش بس میان آمریکا، روسیه و اردن نگرانی های رژیم صهیونیستی را در نظر نگرفته و به گسترش نفوذ ایران در سوریه کمک خواهد کرد.