آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۵
اخبار کشور
۱۰

محصولات کشاورزی باید قدرت رقابت خارجی داشته باشند

محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز با حضور در فراکسیون تولید و اشتغال به ارائه برنامه های خود پرداخت و گفت: بخش کشاورزی را نمی توان در اقتصاد کشور رها کرد و انتظار پایندگی و زایش از آن داشت.

وی با اشاره به اینکه تولید محصول با نرخ سود پایین صرفه اقتصادی ندارد، افزود: بسیار تلاش کرده ایم ارزانترین تسهیلات را در کشاورزی داشته باشیم، محصولات تولیدی باید با نمونه خارجی توان رقابت پذیری داشته باشد، همیشه سرمایه به سمتی می رود که بازگشت داشته باشد.

حجتی با تاکید بر اینکه طبق گزارش های موسسات آب و خاک راندمان در مصرف آب از 38 درصد به 48 درصد رسیده است، بیان داشت: در بهره وری از آب وضعیت ما قابل قبول نیست اما شتاب خوبی داشته و تنها به واسطه سیستم های آبیاری این مسئله امکان پذیر نیست از بذر تا نشاء کاری در این مورد اثر گذار است. وی خاطرنشان کرد: نشاء کاری در محصولات کشاورزی را روز به روز باید افزایش دهیم.

حجتی با اشاره به اینکه 700هزار هکتار زمین کشاورزی در کشورهای مختلف تحت کشت کشاورزان ایرانی قرار گرفته است، افزود: بالاترین نرخ بهره وری آب را داشته ایم. به همین منظور بحث کشت سیفی جات و سبزی جات را در گلخانه مطرح کردیم و از مجلس درخواست ممنوعیت کاشت خیار و گوجه را دادیم تا این محصولات نیز در گلخانه تولید شوند که مجلس موافقت نکرد. وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه 1 میلیارد و 700میلیون مترمکعب در مصرف کشت خیار و گوجه صرفه جویی داشته ایم، اظهار داشت: در دهه 80 با یک متر مکعب آب 200 گرم شکر تولید می کردیم.