آرشیو یک‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۷
کارآفرینی
۱۵
کودک کارآفرین

کلاس های من درآوردی گران کودک شما را خلاق نمی کند

مرضیه توانا (معلم کارآفرینی پیش دبستانی)

در کشوری نظیر ژاپن وقتی وسیله ای را گم کنید نباید نگران پیدا کردنش باشید! می پرسید چرا؟ چون آنها از همان کودکی با برنامه ها و شیوه های مناسب در رابطه با احساس تعهد و مسئولیت نسبت به اموال دیگران آموزش می بینند. دو واژه کلیدی در این جمله به چشم می خورد: آموزش و کودکی. براستی ما تا چه اندازه برنامه های آموزشی کشور را جهت حضور بچه ها به عنوان یک شهروند طراحی و تدوین کرده ایم؟در تمام دوران تجربه ام دانش آموزانی را می بینم که نسبت به اموال مدرسه و دوستانشان بی اهمیتند.

ما چه قدر در برنامه های درسی تئوری محور هستیم و چرا در برنامه های آموزشی مان راه و روش زندگی را به بچه ها یاد نمی دهیم؟ راستی جایگاه خانواده کجاست؟ البته که خانواده خود قربانی همین نوع آموزش است و آن را نسل به نسل منتقل می کند. آیا وقت آن فرا نرسیده که با آگاهی از واژه های ویترینی و تجاری کاری که گویی ماموریتشان اتلاف وقت و هزینه است فاصله بگیریم؟ چرا راه دور برویم امان از خلاقیتی که این روزها باب شده پدرو مادرها به دنبال خلاقیت فرزندانشان هستند! اما سپربلای بچه ها در گرفتاری های روزمره می شوند، آنها را کشان کشان به کلاس های عجیب و من درآوردی خلاقیت می برند اما در لمس تجربه های زندگی نمی خواهند آب در دلشان تکان بخورد و چیزی واقعی و نه آکواریومی و تحریف شده را لمس کنند.

والدین عزیز! خود را تغییر دهید. در افکارتان تحول و آگاهی ایجاد کنید. قرار نیست نداشته های دوران خود را کورکورانه به سان کلبه شکلاتی توی جنگل قصه ها به خورد بچه هایتان بدهید. پدر و مادر عزیز! خلاقیت زمانی در دلبند شما پرورش می یابد که نحوه مقابله با چالش ها را بیاموزد و سوال اینجاست شما پدرو مادر امروز تا چه اندازه این فرصت را به او داده اید؟ اصلا به او به عنوان یک فرد مستقل که فقط از طریق شما پا به جهان هستی گذاشته و تجربیات درونی خودش را خواهد داشت باور دارید؟ آیا می خواهید همچنان چشم و گوش و دست و پای او باشید و بیهوده او را اسیر کلاس های تجاری کنید یا در صحنه زندگی فرصت کسب این توانایی را برایش مهیا سازید؟!