آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۳۸۷۸
ورزش
۱۵
حاشیه

واکنش سخنگوی فیفا به محرومیت شجاعی و حاج صفی از تیم ملی

پاسخ فدراسیون به فیفا چه خواهد بود؟

اظهارات محمدرضا داورزنی مبنی بر محرومیت احسان حاج صفی و مسعود شجاعی بازتاب زیادی در رسانه های جهان داشته و از مارکا تا اکیپ و از نیویورک تایمز تا گاردین این حرف ها را منتشر کرده اند و این بیم وجود دارد به دلیل اینکه داورزنی از نظر سازمانی عضو سازمانی وزارت ورزش قلمداد می شود و فیفا به دخالت نهادهای بالادستی در فوتبال حساس است، این مساله باعث مشکلاتی برای فوتبال ایران شود. حتی خبرگزاری تسنیم هم در گزارشش نسبت به اظهارات داورزنی اینگونه واکنش نشان داد: «در واقع داورزنی نباید اینگونه صحبت می کرد و حرف های اینچنینی به جز اینکه روی دست نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه بگذارد چیز دیگری در پی ندارد.» بعد از این ماجرا بار دیگر بحث تعلیق فوتبال ایران مطرح شد اما باید به این نکته توجه کرد که بحث تعلیق یک ورزش اصولا آخرین موردی است که سازمان های بین المللی به آن می پردارند، نه نخستین، پس در حال حاضر این موضوع چندان مطرح نیست. در همین خصوص سخنگوی فیفا با اشاره به بررسی محرومیت دو بازیکن ایرانی اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران باید درباره این محرومیت توضیح دهد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «محرومیت دو بازیکن ایرانی از تیم ملی فوتبال بازتاب های زیادی داشته است. یکی از سخنگوهای فیفا در رابطه با همین موضوع با خبرگزاری رویترز به صحبت پرداخت و در مورد اظهارات مسوولان وزارت ورزش و جوانان ایران درباره مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، گفت: ما موضوع را به دقت بررسی می کنیم و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته ایم که درباره این موضوع به ما توضیح دهد.

در حال حاضر هیچ اظهارنظری نمی خواهیم انجام دهیم و منتظر پاسخ فدراسیون فوتبال ایران خواهیم ماند. در اساسنامه فیفا هرگونه دخالت دولتی در امور فدراسیون ها ممنوع اعلام شده و در صورتی که چنین اموری مشاهده شود، تمهیداتی در نظر گرفته شده است. ایران اکنون توانسته جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد ولی اگر ثابت شود که دخالت دولت در امور فدراسیون فوتبال صورت گرفته، باشگاه ها و تیم های ملی ایران حق شرکت در رقابت های بین المللی را نخواهد داشت.» توپ در زمین فدراسیون فوتبال ایران است که پاسخی روشن به این اتفاقات بدهد. حالا وزارت ورزشی ها در انتظار بازگشت مهدی تاج از سفر مالزی هستند.