آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۵
صفحه اول
۱
یادداشت

لاابالی گری مجازی دردی که درمان دارد

دکتر سید محمدرضا آقامیری (کارشناس حوزه و فناوری اطلاعات)

این روزها شاهد هستیم که در برخی سایت ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، تبلیغات گوناگونی از فروش کالاهای بسیار گرانقیمت و فانتزی منتشر می شود.

تعداد قابل توجه این محتواهای مجازی، فرهنگ اسلامی و ایرانی ما را نشانه رفته است، زیرا تبلیغ مصرف گرایی، تجمل گرایی و چشم و هم چشمی در فضای مجازی، تناسبی با فرهنگ غنی ما ندارد.

درواقع این «لاکچری بازی ها» که من آن را لاابالی گری مجازی می دانم، در لایه های پنهان خود به ستیز با فرهنگ ما آمده است و به همین علت، مقابله علمی با این پدیده مخرب فرهنگی باید مدنظر باشد.

باید در نظر داشت که فضای مجازی، جذابیت ها و تعاملاتی ایجاد می کند که گریز از آن امکان پذیر نیست و نادیده گرفتن آن، درواقع به نوعی پاک کردن صورت مساله است. در چنین شرایطی باید با افزایش سواد رسانه ای مردم، به گونه ای عمل کرد که مخاطبان به عمق پیام ها و تبلیغات فضای مجازی بیشتر آشنا شوند و از این طریق می توان از تاثیر مخرب این گونه لاابالی گری های فضای مجازی کاست.

نباید از خاطر برد که فضای مجازی، بر تبلیغ مصرف گرایی و تجمل گرایی دامن زده است و در این شرایط باید دو برخورد کاملا مکمل برای مقابله با این مساله داشت. از یک سو نیاز است که با اقدام ایجابی، محتواهای ارزشمند و سرگرم کننده با حفظ ارزش های ملی و دینی خود را طراحی کنیم و از سایت های ارزشی نیز بیشتر حمایت کنیم. متاسفانه الان شرایط به شکلی درآمده که تولید بسیاری از محتواهای فضای مجازی به دست افرادی افتاده است که شایستگی و صلاحیت تولید محتوا را ندارند. در این وضعیت باید با تولید محتوای مناسب و اخلاقی، جایگزین شایسته ای را به جامعه هدف، عرضه کرد.

از سوی دیگر، در این حوزه به اقدامات سلبی نیز نیاز داریم. مثلا همانند کشور چین، می توانیم نرم افزارها و شبکه های مجازی را با واقعیت ها و شرایط فرهنگی کشور خود تطبیق دهیم تا حداقل حساب و کتابی در استفاده از محتواهای فضای مجازی وجود داشته باشد.