آرشیو یک‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۵
کشاورزی
۸

صرفه جویی سالانه 3 میلیارد مترمکعب آب مصرفی بخش کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از منابع آب و خاک کشور و به منظور مدیریت مصرف آب، ارتقای بهره وری در فرآیند تولید محصولات کشاورزی و بهبود ساختمان خاک های کشور، این مرکز در قالب «طرح تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی» و مبتنی بر طرح جامع 12 ساله کشور برنامه های شاخصی را به انجام رسانده است.

کامبیز عباسی افزود: برنامه ریزی برای توسعه عملیات خاک ورزی حفاظتی و کشت مستقیم در بقایای گیاهی انجام شد و مناسب ترین ماشین های کشاورزی حفاظتی در این حوزه شناسایی شد.

وی بیان کرد: حمایت از بومی سازی و انتقال دانش فنی ماشین های کشاورزی حفاظتی برای تحقق اهداف و تکیه بر صنعت داخلی همراه با پرداخت تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون و حمایت های یارانه ای برای تشویق بهره برداران در به کار گیری ماشین های کشاورزی حفاظتی باعث دستیابی به عملیات خاک ورزی حفاظتی و کشت مستقیم در سطح یک میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی کشور در دولت یازدهم شد.

عباسی ادامه داد: با توجه به این که حدود 640 هزار هکتار از این سطح در زراعت های آبی کشور اتفاق افتاده است، موجبات صرفه جویی آب مصرفی بخش کشاورزی، به میزان سه میلیارد مترمکعب فراهم شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: همچنین به دلیل تغییر روش های مرسوم خاک ورزی به روش های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی، سالانه در مصرف حدود 82 میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی شد که این امر ناشی از کاهش ساعات عملیات تهیه بستر در روش های نوین است.

وی یادآور شد: به طور قطع توسعه روش های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی کشاورزی کماکان در صدر فعالیت های حوزه مکانیزاسیون کشور در سطح ستاد وزارت جهاد کشاورزی و استان ها بوده و آخرین آمارها در حوزه مکانیزاسیون بیانگر رشد 278 درصدی در حوزه ماشین های خاک ورز حفاظتی و رشد 43 درصدی در حوزه ماشین های کاشت مستقیم در بقایای گیاهی است.